אי ספיקת לב | המרכז הישראלי לרפואת הלב - קרדיו-טים - קרדיו-טים

אי ספיקת לב

מה זה אי ספיקת לב?

אי ספיקת לב הינו מצב בו הלב אינו מצליח לספק דם לאיברי הגוף השונים בצורה מספקת. מצב זה עלול להיות חד ולהתפתח בזמן קצר ובפתאומיות או מצב מתמשך כרוני.

ישנן מספר חלוקות מקובלות למצבי אי ספיקת לב, כאשר המקובלת מביניהן מבוססת על תפקוד הלב:

  • מצב בו ישנה פגיעה בתפקוד הלב: אי ספיקת לב סיסטולית או אי ספיקה עם תפקוד לב ירוד  (Heart Failure with Reduced Ejection Fraction – HFrEF) - החדר השמאלי של הלב מתרחב, ואינו יכול להתכווץ בצורה מספקת על מנת להזרים את הכמות הנדרשת של דם עשיר בחמצן לשאר הגוף.
  • מצב בו אין פגיעה בתפקוד הלב או שישנה פגיעה קלה בתפקוד הלב: אי ספיקת לב דיאסטולית או אי ספיקת לב עם תפקוד לב שמור (Heart Failure with Preserved Ejection Fraction – HFpEF) - הלב מתכווץ כרגיל, אבל חדרי הלב בד״כ עבים ונוקשים יותר מהרגיל. על כן, הלחצים עולים במהירות והם לא מצליחים להתמלא עד הסוף. כתוצאה מכך הלב לא מצליח להזרים מספיק דם לגוף כאשר הוא מתכווץ.

מהם הגורמים השכיחים ביותר לאי ספיקת לב?

אי ספיקת לב

כל אחד מהמצבים הבאים יכול להזיק ללב שלכם או להחליש אותו, וכך ליצור אי ספיקת לב. יכול להיות שחלק מהגורמים רלוונטיים עבורכם, ואתם אפילו לא מודעים לכך:

  • התקף לב - מתרחש באופן פתאומי כאשר אחד מהעורקים הכליליים נסתם לחלוטין. התקף לב עלול לגרום נזק לא הפיך לשריר הלב, אשר ימנע מהלב להזרים דם כפי שהוא אמור.
  • מחלת לב כלילית - מחלה שנובעת מהצטברות משקעי שומן בעורקים הכליליים, מה שמפחית את זרימת הדם לשריר הלב ועלול להוביל אל התקף לב, לירידה ביכולת הלב לפעול בצורה תקינה ו/או לאי ספיקת לב.
  • לחץ דם גבוה - אם יש לכם לחץ דם גבוה, הלב שלכם צריך לעבוד קשה יותר מול עומס גבוה על מנת להזרים דם בכל הגוף. עם הזמן; מאמץ נוסף זה עלול להחליש את שריר הלב ולמנוע ממנו להזרים דם כראוי.
  • מסתמי לב פגומים - מסתמי הלב מבטיחים שהדם זורם בכיוון הנכון. מסתם פגום הלב עקב מום מולד או עקב פגיעה במהלך השנים (כגון הצרות המסתם האורטלי Aortic stenosis), עלול לגרום לירידה בתפקוד הלב ועלול להחליש את הלב אותו לאורך זמן.
  • פגיעה בשריר הלב - מלבד התקף לב שהזכרנו, לנזק בשריר הלב יכולות להיות סיבות רבות, כולל הפרעות קצב, זיהומים, צריכת אלכוהול מופרזת, תרופות כימותרפיות מסוימות וגורמים גנטיים/תורשתיים.
  • דלקת בשריר הלב - דלקת הנגרמת על ידי חיידק או וירוס, ועלולה להוביל למצב של אי ספיקת לב שמאלית.
  • מום לב מולד - אם בלב שלכם ישנו מום מולד שפוגע בתפקוד הלב או המסתמים, עלולה להתפתח תסמונת אי ספיקת לב.
  • קצב לב חריג (הפרעות קצב) - הפרעות קצב עלולות לגרום ללב שלכם לפעום מהר מדי, לגרום לירידה בתפקוד הלב לאורך זמן. לחלופין, אי ספיקת לב יכולה להיגרם גם בשל דופק איטי מדי, או כיווץ לא מסונכרן של חלקי הלב השונים.
  • מחלות אחרות - מחלות כרוניות כמו סוכרת, איידס, בעיה בבלוטת התריס וכו' - עשויות גם הן לתרום למצב של אי ספיקת לב כרונית.

שכיחות אי ספיקת הלב הולכת ועולה בצורה מהירה בעולם המערבי וההערכה כיום הינה שאחד מכל חמישה מבוגרים יפתח אי ספיקת לב במהלך חייו!

התסמינים של אי ספיקת לב לרוב דומים, ואינם קשורים לסיבה. עם זאת, הגישה לבירור הסיבה למחלה, והטיפול בכל אחד מסוגי אי ספיקת הלב שונה, ועל כן ישנה חשיבות רבה לערוך בירור על ידי קרדיולוג המתמחה באי ספיקת לב.

סימנים לאי ספיקת לב - תסמינים שאסור להתעלם מהם

שימו לב, התסמינים עלולים להיות קלים ביותר גם במצבים בהם ישנה אי ספיקת לב מתקדמת. אלו הם חלק מהתסמינים שצריכים להוות תמרור אזהרה:

  • קוצר נשימה
  • סחרחורות
  • תחושת עייפות ותשישות
  • קושי בנשימה המתגבר בשכיבה
  • נפיחות ובצקות בקרסוליים, ברגליים ובבטן
  • עלייה מהירה במשקל - עלייה של 2-3 ק"ג או יותר תוך מספר ימים
  • הגברת הצורך בהטלת שתן בזמן השינה, או הפרעות שינה אחרות
  • איבוד הכרה
  • דפיקות לב מהירות או לא סדירות.
  • שיעול יבש וצפצופים

חשוב לזכור: למרות שתסמינים אלו עלולים לנבוע מאי ספיקת לב, ישנן סיבות אפשריות רבות אחרות, כולל מצבי לב וריאות מסכני חיים אחרים. לכן, מומלץ לפנות לקרדיולוג מומחה ומנוסה.

מה לעשות כאשר מופיעים תסמיני אי ספיקת לב

כאשר מופיעים תסמינים החשודים לאי ספיקת לב יש לפנות בהקדם לקרדיולוג מומחה אשר יבצע הערכה מסודרת של תפקוד הלב. הערכה זו מתבצעת על ידי שיחה עם המטופל ובדיקה פיזיקלית מלאה. כמו כן, המטופל יופנה לבדיקות עזר שונות כגון בדיקות מעבדה דוגמת NT Pro BNP, בדיקת אקג, בדיקת אקו לב, וכן בדיקות נוספות כגון אקו לב במאמץ, הולטר, צנתור ועוד.

כיצד בודקים ומעריכים אי ספיקת לב?

אופי הבירור מבחינת הבדיקות הנדרשות ורמת הדחיפות של הבירור נקבעים בבדיקת הייעוץ הראשונית אצל הקרדיולוג וזאת על פי חומרת התסמינים והממצאים האובייקטיביים בבדיקות העזר הראשוניות. חשוב שההערכה הקלינית תתבצע על ידי קרדיולוג מומחה באי ספיקת לב על מנת לקבוע האם אכן מדובר באי ספיקת לב - ובמידה שכן - מהי הסיבה לאי ספיקת הלב על מנת שניתן יהיה להתאים את הטיפול המיטבי לבעיה.

אי ספיקת לב - תוחלת חיים עם התסמונת:

באופן טבעי, אי ספיקת לב פוגעת באופן ניכר לא רק באיכות החיים, אלא גם בתוחלת החיים. הפרוגנוזה משתנה בהתאם לגורמים לאי ספיקת לב, תחלואות נוספות, זמן האבחון, איכות הטיפול וההתמדה בו.

אבחון מוקדם וניהול נכון של המצב יכולים כאמור לשפר את הפרוגנוזה. על פי מחקרים, כמחצית מאלה המאובחנים עם אי ספיקת לב חיים מעבר לחמש שנים לאחר מכן.

אי ספיקת לב – כיצד מטפלים?

הטיפול באי ספיקת הלב נחלק למספר מרכיבים:

  1. טיפול בגורמים לאי ספיקת הלב – הטיפול בראש ובראשונה מוכוון על פי הגורמים לאי ספיקת הלב. למשל, במצב של מחלת לב איסכמית , מצב בו נגרמת פגיעה בשריר הלב בשל הצירויות או חסימות בעורקים הכליליים (עורקי הלב) - יש לבצע צנתור לב כלילי ולטפל בהיצרויות אלו. בדומה, אי ספיקת לב מישנית להפרעות בקצב הלב או למחלה מסתמית משמעותית, יש לבצע הערכה של הבעיה ולטפל בגורם – בהפרעות הקצב או במסתם הפגוע, בהתאמה.
  2. טיפול בתסמיני אי ספיקת הלב ובמניעת הפגיעה באיברי הגוף כתוצאה מאי ספיקת הלב, מבוסס על תרופות: קיימות מספר קבוצות של תרופות שהוכחו כיעילות משמעותית בשיפור התסמינים, בהפחתת הסיבוכים ובהארכת תוחלת החיים. יש לציין כי בטיפול באי-ספיקת לב עם תפקוד לב ירוד חלה פריצת דרך מראשית המאה ה-21, אשר מתבססת על הבנת הגורמים מאחורי התפתחות המחלה ובאה לידי ביטוי בשינוי הגישה הטיפולית מגישה הממוקדת בהקלה על תסמינים לגישה שמטרתה שינוי מהלך המחלה, בטיפול באי-ספיקת לב עם תפקוד לב שמור (אי ספיקת לב דיאסטולית) טרם נצפתה פריצת דרך משמעותית התורמת לשינוי מהלך המחלה.
  3. בעשור האחרון חלו תמורות משמעותיות בטיפול התרופתי באי ספיקת הלב ובשנים האחרונות קיימת תנופה משמעותית במחקרים לפיתוח תרופות חדשות ויעילות לשיפור התסמינים ומניעה של החמרה במחלה בשני הסוגים העיקריים של אי ספיקת לב.

הטיפול במטופלים באי ספיקת לב מחייב התייחסות לשורה ארוכה של נושאים נוספים כולל טיפול ואיזון תחלואת רקע נוספת, בהן טיפול מכוון במחלות כרוניות נוספות כמו מחלת ריאות, אי ספיקת כליות, אנמיה כמו גם שינוי דיאטטי הכולל הגבלת צריכת מלח ונוזלים. בנוסף, חשוב לשמור על אורח חיים בריא לרבות הקפדה על תזונה נכונה, הקפדה על משקל גוף תקין, פעילות גופנית סדירה התואמת את מצבו הקליני של החולה, הפסקת עישון, ואיזון ערכי לחץ הדם והסוכר.

כפי שניתן להבין, הטיפול באי ספיקת לב הוא מורכב. יש חשיבות מכרעת להגיע לאבחנה הנכונה במהירות ולהתאים את הטיפול הטוב ביותר עבור כל מטופל ומטופלת. לכן, מומלץ לבצע את ההערכה והמעקב אצל קרדיולוג המתמחה באי ספיקת לב.

טיפולים מתקדמים לאי ספיקת לב

בימינו, כאשר הטיפול התרופתי אינו מספק, קיימים אמצעים חדשים לטיפול. אמצעים אלו כוללים קוצבי לב מתקדמים , קוצב לב דו חדרי, דפיברילטור מושתל ומנטרים שונים המושתלים בגוף ומסייעים באיזון התרופתי. אחד התחומים המתקדמים ביותר כיום בטיפול באי ספיקת לב הינו "הלב המלאכותי", מכשיר שמספק תמיכה מכאנית לשריר הלב ומשמש כתחליף זמני או קבוע להשתלת לב.

מכשיר הלב המלאכותי הינו משאבה המספקת תמיכה מכנית במצב של אי-ספיקת לב מתקדמת. במהלך השנים חלה התקדמות טכנולוגית מרשימה בפיתוח מכשירי הלב המלאכותי שנהיו בהדרגה קטנים יותר בגודלם, עמידים לאורך זמן ארוך יותר ואפילו ויכולים לשמש תחליף קבוע לחדר השמאלי של הלב או להוות גשר עד להשתלת לב. הדור החדש ביותר של מכשיר לב מלאכותי מסוג 3 HeartMate הוא קטן יותר, קל יותר (שוקל 200 גרם בלבד) ודורש זמן החלמה קצר יותר מהניתוח.

המכשיר מופעל ע"י סוללות המאפשרות 20 שעות פעילות ברציפות ללא הטענה, בזכות צריכת החשמל הנמוכה שלו. הטכנולוגיה החדשנית הייחודית שבה בנוי המכשיר, הכוללת דיסקית טיטניום הצפה בתוך המכשיר בשדה מגנטי ומסתובבת במהירות של כ-5,500 סיבובים בדקה, מבטיחה פעילות ארוכת טווח ללא כל נקודות חיכוך ולכן פגיעה מינימלית בדם הזורם דרך המכשיר.

בהעדר כמות מספיקה של תרומות לב, מכשיר הלב המלאכותי מהווה בשורה לחולי אי-ספיקת לב רבים שבעבורם זהו הפתרון היחיד להצלת חייהם. כל דור חדש של מכשירי לב מלאכותי מקדם אותנו לקראת מצב שיאפשר טיפול שיציע לחולי הלב אפשרות לחיות שנים רבות באיכות חיים טובה ועם פחות סיבוכים. הטיפולים המתקדמים לאי ספיקת לב (מכשיר לב מלאכותי והשתלת לב) מיועדים למטופלים עם אי ספיקת לב קשה שמחמירה ומתקדמת תחת טיפול תרופתי מקסימלי.

כדי להחליט על הצורך בטיפולים מתקדמים כאלה יש לבצע הערכה אצל קרדיולוג מומחה באי ספיקת לב.

מחקרים בנושא אי ספיקת לב על קצה המזלג

מחקרים שהתפרסמו בשנים האחרונות בנושא של אי ספיקת לב, העלו מספר ממצאים משמעותיים:

  • טיפולים משופרים - מחקר שפורסם בכתב העת של הקולג' האמריקאי לקרדיולוגיה הדגיש את היעילות של תרופות חדשות, כמו מעכבי SGLT-2, בהפחתת אשפוזים חוזרים והפחתת התמותה בקרב חולי אי ספיקת לב
  • הדרכת חולים - מחקר ב- Circulation חשף כיצד רופאים ורוקחים יכולים לסייע לחולים לקבל החלטות לגבי תרופות.
  • השפעה על אורח החיים - נתונים מכתב העת European Heart Journal הבליטו את התפקיד של שינויים באורח החיים, בהיבטים של תזונה ופעילות גופנית, בעיכוב משמעותי של התקדמות תסמיני אי ספיקת לב.

לסיכום

האבחון והטיפול באי ספיקת לב הינו מורכב. על כן, חשוב לפנות לקרדיולוגי מומחה בתחום. בהתאם לממצאי הבירור (באמצעות צנתור אבחוני או בבדיקות אחרות), ייקבע אופן הטיפול. הטיפול עשוי לכלול תרופות, צנתור טיפולי, השתלת קוצבים וניתוחים שונים. לצד אלה, חשוב לשמור על אורח חיים בריא ולבצע מעקב לפי הנחיות הרופאים.

למרבה הצער, אי ספיקת לב בדרך כלל מחמירה עם הזמן. ככל שהמצב מחמיר, סביר להניח שחומרת התסמינים תתגבר ויופיעו תסמינים נוספים. חשוב ליידע את הרופא שלכם אם יש לכם תסמינים חדשים או אם הקיימים מחמירים. אם זה קורה, ייתכן כי אי ספיקת לב מחמירה או כי הטיפול לא מספיק יעיל.

 

 

שאלות ותשובות על אי ספיקת לב

מה עושים במצב של אי ספיקת לב קלה?

במקרים של אי ספיקת לב קלה, המטרה המרכזית היא ניהול התסמינים והאטת התקדמות המחלה באמצעות שינויים באורח החיים, התאמת טיפול תרופתי ואף התערבויות כגון צנתור לב או השתלת קוצב. השלבים העיקריים כוללים:

  • שינויים באורח החיים - אימוץ תזונה בריאה ללב, שמירה על משקל תקין, הפסקת עישון והקפדה על פעילות גופנית סדירה ומתונה.
  • טיפול תרופתי - שימוש במעכבי ACE, חוסמי בטא ותרופות נוספות כדי לשפר את תפקוד הלב ולהקל על התסמינים.
  • ניטור קבוע - בדיקות שגרתיות במטרה לנטר את בריאות הלב ולהתאים את תוכנית הטיפול לפי הצורך. התערבות מוקדמת במצבים של אי ספיקת לב קלה יכולה לשפר משמעותית את התוצאות בטווח הארוך.

מה נחשבת אי ספיקת לב סופנית?

כאשר מגיעים לנקודה שבה הטיפולים כושלים ולא מצליחים לנהל את הסימפטומים, זו נחשבת אי ספיקת לב סופנית (או מתקדמת). בשלב זה, המטופלים עלולים לחוות תסמינים חמורים במנוחה ולהיות מוגבלים באופן משמעותי ביכולתם לבצע פעילות שגרתית. זהו מצב בו נדרשים טיפולים מורכבים יותר כמו השתלת מכשירי עזר לחדרי הלב, השתלת לב או אפילו טיפול פליאטיבי (תומך).

מה חשוב לדעת על אי ספיקת לב אצל קשישים?

בקרב חולים קשישים, אחד האתגרים הוא לשים לב לתסמינים ולא לקטלג אותם תחת "הזדקנות רגילה". ניתן לייחס בטעות תסמינים כמו עייפות מוגברת, קוצר נשימה וקושי בפעילות לגורם הגיל. בנוסף, מחלות נלוות כגון יתר לחץ דם, סוכרת ואי ספיקת כליות מקשות על הטיפול ומשפיעות על הפרוגנוזה. חשוב לזכור שטיפול יעיל מצריך התאמה מדוקדקת של טיפולים תרופתיים ותופעות הלוואי האפשריות שלהם, לאור הרגישות המוגברת של קשישים לתרופות.

לקביעת תור