בדיקת קוצב או דפיברילטור | המרכז הישראלי לרפואת הלב - קרדיו-טים

בדיקת קוצב או דפיברילטור

בלב קיימת מערכת הולכה חשמלית (בדומה למערכת חוטי החשמל בבית), אשר שולחת אותות חשמליים  דרך נתיבי הולכת חשמל, וגורמת ללב להתכווץ ולשאוב דם אל איבריו השונים של הגוף.

במצבים בהם מתפתחת מחלה של מערכת ההולכה בלב – מושתל קוצב לב שתפקידו להחליף את מערכת ההולכה החשמלית של הלב.

קוצב לב הינו מכשיר קטן ומתכתי המושתל מתחת לעור בחלקו העליון של בית החזה. מכשיר זה מחובר לחוטי חשמל דקיקים (אלקטרודות) המגיעות עד ללב ודרכן הקוצב מקצב את הלב. ניתן לקרוא מידע נוסף על קוצבי לב במאמרו של פרופ' אייל נוף.

לאחר השתלת קוצב יש צורך בבדיקות שגרתיות מדי תקופה קצובה על מנת לבדוק כי הקוצב מתפקד היטב וכי מצבו טוב (לדוגמא, איכות סוללת הקוצב).

לצורך כך, על המטופל להגיע למרפאה, שם נמצא מתחקר קוצבים, אשר מתחבר באופן אלחוטי אל הקוצב ומציג את כל המידע לטכנאי או הרופא המבצע את הבדיקה. בהתאם לנתונים המתקבלים, הטכנאי או הרופא יכולים לבצע שינויים נדרשים בטיפול התרופתי הקבוע או בתיכנות הקוצב על מנת לבצע אופטימיזציה בפעילותו.

כיום, בדיקות קוצב שגרתיות מתבצעות לרוב בקופות החולים או בבתי החולים. בדיקות אלה כרוכות לרוב בזמני המתנה ארוכים , הבדיקות מתבצעות בדרך כלל על ידי טכנאי או טכנאית שאינם מכירים את מצבו הרפואי של המטופל, ובמקרים רבים המטופל אינו נבדק על ידי רופא.

בקרדיו-טים, מרפאת הקוצבים מנוהלת על ידי רופאים המתמחים בנושאי הפרעות קצב וקוצבים. בדיקת הקוצב מתבצעת על ידי קרדיולוג מומחה או טכנאי מנוסה, ובסיומה הרופא מסכם את ממצאי הבדיקה ומסביר את משמעותם למטופל. במידת הצורך, הרופא גם עורך שינויים בטיפול התרופתי. בסיום הביקור מקבל המטופל דו"ח המסכם את ממצאי בדיקת המכשיר ובמידת הצורך גם המלצות לרופא המשפחה או הקרדיולוג המטפל.

מעבר לאיכות הגבוהה של הטיפול, שירות מרפאת הקוצבים בקרדיו-טים מאפשר יחס אישי חם, וזמני המתנה קצרים באווירה נינוחה.

בדיקות הקוצב מתבצעות על ידי ד"ר דויד בר לב מומחה בקוצבים ולהערכת מקרי התעלפות.

לקביעת תור