צנתור לב: מידע על צנתור לב כלילי - המרכז הישראלי לרפואת הלב - קרדיו-טים - קרדיו-טים

צנתור לב כלילי

צינתור לב כלילי

צנתורים כליליים (Coronary angiography) הם שם כולל לכל פעולה שבה מוחדרים צינורות דקים ("קתטרים") אל תוך הלב. הצנתור הנפוץ הוא צנתור לב כלילי, שבמהלכו הקתטרים מוחדרים אל תוך מוצא העורקים הכליליים ומוזרק דרכם חומר ניגוד. התהליך מתועד באמצעות קרני X, וכך נוצר סרט המדגים את העורקים הכליליים.

 

מה זה צנתור וכיצד מבצעים?

צנתור לב כלילי מבוצע תחת אלחוש מקומי. לרוב אין צורך להשתמש בתרופות מטשטשות או מרדימות, אלא במקרים מיוחדים או על פי בקשת החולה.

 

צנתור לב אבחנתי

למעשה, כל צנתור לב מתחיל עם צנתור אבחנתי. בשלב זה מוכנסת צינורית דקה אל תוך אחד העורקים בגוף, בדרך כלל עורק כף היד (העורק הרדיאלי) או העורק המפשעתי (העורק הפמורלי). דרך הצינורית מוחדר הקתטר, שהוא צינור ארוך ודק שמקודם אל מוצא העורק הכלילי, ומזריקים דרכו חומר ניגוד - כשהתהליך מתועד במסרטת רנטגן. הצנתור האבחנתי מאפשר אבחון מדויק של מהלך העורקים הכליליים, זיהוי אנומליות מולדות ואיתור היצרויות או חסימות בעורקים הכליליים.

 

השתלת סטנט בעזרת צנתור

כאשר מודגמות היצרויות בעורקים הכליליים, ישנן כמה אפשרויות טיפול: חלק מהחולים יסתפקו בטיפול תרופתי, אבל כשיש היצרויות חמורות יותר אפשר לפתוח אותן על ידי השתלת תומכון (סטנט): התומכון הוא מעין רשת מתכתית שמולבשת על בלון, ומוחדרת לתוך האזור הצר בעורק. אחרי שהבלון מנופח והתומכון מוצמד לדופן העורק הכלילי, מוציאים את הבלון מהגוף והתומכון נותר צמוד לדופן העורק.

 

מהו משך זמן הטיפול?

השלב אבחנתי של הצנתור אורך כ-30 דקות. השלב הטיפולי, שבו מטפלים בהיצרויות בעורקים על ידי השתלת תומכון אחד או יותר, אורך בין 60-30 דקות (תלוי במורכבות הטיפול).

מה ניתן ללמוד מהתוצאות של צנתור כלילי?

בסיום השלב האבחנתי של הצנתור מודגמים עורקי הלב הכליליים, וניתן לדעת בצורה ודאית אם קיימת מחלת לב כלילית חסימתית ואם היא דורשת השתלת תומכון או טיפול אחר.

זמן האשפוז וההחלמה

האשפוז מתחיל כמה שעות לפני הצנתור, ומשתנה בהתאם לממצאים ולטיפול הדרוש בעקבותיו. חולים שעוברים צנתור אבחנתי משתחררים באותו היום, לאחר השגחה של 4-2 שעות, ואילו חולים שעוברים צנתור טיפולי לרוב נשארים להשגחה עד למחרת בבוקר.

צנתור לב - צנתור לב אבחנתי

הנחיות מיוחדות לקראת צנתור לב כלילי:

  1. בדיקות דם: לקראת הצנתור יש לבצע בדיקות דם שגרתיות הכוללות ספירת דם מלאה, תפקודי קרישה וכימיה בדם, כולל תפקודי כליות (קראטנין) ואלקטרוליטים בדם.
  2. תרופות: חשוב להתייעץ עם הקרדיולוג מראש, כיוון שבמקרים מסוימים יש להפסיק חלק מהתרופות לפני הצנתור.
    באופן כללי, יש להמשיך לקחת טיפול קבוע בתרופות נוגדות טסיות (אספירין, מיקרופירין, קרטיה, פלויקס, קלופיקס, ברלינטה, אפיאנט) גם ביום הצנתור, אבל חשוב להקפיד על הפסקה מוקדמת של טיפול קבוע בתרופות נוגדות קרישה (קומדין, וארפרין, קסרלטו, אליקויס, פרדקסה).
  1. צום: יש צורך בצום של 8-6 שעות לפני הצנתור (מטופלים שעוברים את הצנתור בשעות אחר הצהריים יכולים להיכנס לצום לאחר ארוחת הבוקר).

המסמכים הדרושים לצורך צנתור לב

  1. סיכום ייעוץ קרדיולוגי ורקע רפואי קודם, כולל דו"ח ניתוח מעקפים (אם יש).
  2. תוצאות בדיקות הדמיה (אקו לב, הולטר) כולל דיסק של צנתורים קודמים אם היו.
  3. תרשים אק"ג עדכני.
  4. תוצאות בדיקות דם (כולל ספירת דם, תפקודי קרישה וכימיה בדם).
  5. רשימת התרופות הנוכחיות והקבועות.
  6. התחייבות מהמבטח במידת הצורך.
  7. 7. אמצעי תשלום שיימסר כעירבון לתשלום (צ'ק / כרטיס אשראי) במידת הצורך.

הגעה לצנתור

שעת הצנתור היא משוערת ועלולה להשתנות. יום לפני הצנתור, נתקשר ונעדכן על שעת ההגעה המדויקת שלכם.
ביום הצנתור יש להגיע לבניין "אסותא", רח' הברזל 20, תל אביב, קומה 2 לאזור "קבלה לצנתורים" או למדיקל סנטר בהרצליה, על פי המיקום שקבע הרופא מצנתר.
התשלום בגין ההשתתפות העצמית ייגבה במעמד הקבלה לבדיקה.

 

דגשים נוספים לפני צנתור:

חשוב להתייעץ עם הקרדיולוג המטפל לגבי התרופות שיש להפסיק מראש ומתי.

מידע למטופל לקראת ביצוע צנתור לב כלילי

לקביעת תור