אקו לב במאמץ | המרכז הישראלי לרפואת הלב - קרדיו-טים

אקו לב במאמץ

 

אקו לב במאמץ

בדיקת אקו לב במאמץ משמשת להערכה של היצרות בעורקים הכליליים. הבדיקה אינה פולשנית, ויתרונה הגדול הוא בכך שהיא אינה כרוכה בקרינה או בהזרקת חומרי ניגוד (בשונה מבדיקות אחרות להערכה של מחלת לב כלילית). הבדיקה כוללת אקו במנוחה, ביצוע מאמץ (הליכה וריצה על הליכון) ואקו נוסף לאחר המאמץ, כשהמטרה היא להשוות בין תפקוד הלב במנוחה לבין תפקודו לאחר המאמץ. ירידה בתפקוד הלב בזמן המאמץ מרמזת על היצרות משמעותית באחד העורקים הכליליים (או יותר). למידע נוסף על בירור של מחלת לב איסכמית ניתן לקרוא את מאמרו של פרופ' ברבש מקרדיו-טים בנושא זה.

 

כיצד מתבצעת הבדיקה?

הבדיקה מתבצעת בכמה שלבים: בשלב ראשון מתבצעת בדיקת אקו לב ראשונית במנוחה, במצב של שכיבה, שבמהלכה נמדד דופק ולחץ דם ומתבצע רישום אק"ג. לאחר מכן מצמידים לחזה של הנבדק אלקטרודות של אק"ג, והוא עולה על מסוע של הליכון (Treadmill) לצורך רישום אק"ג בזמן מאמץ המתגבר במהלך הבדיקה (מהליכה לריצה), עד שמגיעים לדופק מטרה או שמופיעים תסמינים המונעים ממנו להמשיך במאמץ. בשיא המאמץ, הנבדק נשכב על המיטה ומבצעים שוב בדיקת אקו לב.

מהו משך הבדיקה?

משך הבדיקה הוא כ-30 דקות.

הצוות המקצועי:

אקו לב במאמץ היא בדיקה מורכבת. צוות מרכז קרדיו-טים מיומן בביצוע הבדיקה, ומקפיד על סטנדרטים גבוהים בביצוע שלה ובפענוח הממצאים.

הצוות שלנו:

טכנאי ארגומטריה: גב' אלה ויינשטיין ונטלי קול, שתפקידן לוודא שהרישום של האק"ג בזמן ביצוע המאמץ מדויק.

טכנאי אקו: מר ויטלי אוסמנוב וגב' זוהר קרסב, שתפקידם לשמור תמונות אקו לב לפני המאמץ ובשיא המאמץ.

רופא: ד"ר אורי וטורי, קרדיולוג מומחה לאקו לב. תפקידו לנהל את מהלך הבדיקה, לתת מענה אם מתעוררות במהלכה בעיות רפואיות, ולהפיק פענוח רשמי של הממצאים בסיומה. בכל בעיה רפואית או מנהלתית הקשורה לבדיקה אפשר לפנות לד"ר וטורי, והוא ייתן את המענה המיטבי.

מה ניתן ללמוד מתוצאות הבדיקה?

בדיקת אקו במאמץ מאפשרת להעריך היטב אם קיימת הפרעה בזרימת הדם בעורקי הלב (מחלת לב איסכמית). בחלק מהמקרים בדיקה זו משמשת גם ככלי עזר, למשל לצורך הערכה של חומרת מחלה מסתמית כמו היצרות המסתם האאורטלי (Aortic stenosis).

הנחיות מיוחדות לקראת בדיקת אקו לב במאמץ:

  • תזונה: מומלץ לא לאכול ולא לשתות כ-3 שעות לפני הבדיקה, כדי שלא תתפתח בחילה בזמן המאמץ. מטופלים סוכרתיים צריכים להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי הפסקת האכילה והטיפול התרפותי לפני הבדיקה.
  • תרופות: מטופלים שנוטלים תרופות קבועות, ובפרט תרופות ממשפחת חוסמי בטא, צריכים להתייעץ עם הקרדיולוג לגבי הפסקת תרופות ספציפיות לפני הבדיקה.

המסמכים הדרושים:

  1. סיכום ייעוץ קרדיולוגי ורקע רפואי קודם.
  2. התחייבות מהמבטח במידת הצורך.
  3. אמצעי תשלום שיימסר כעירבון לתשלום (צ'ק / כרטיס אשראי) במידת הצורך.

הגעה לבדיקה:

  • שעת הבדיקה היא משוערת ועלולה להשתנות. יום לפני הבדיקה, נתקשר ונעדכן על שעת ההגעה המדויקת שלכם.
  • ביום הבדיקה יש להגיע למכון הלב בבניין "אסותא", רח' הברזל 12, תל אביב, קומה 7. הכניסה למכון בסמוך לכניסת הרכבים לחניון "אסותא".
  • התשלום בגין ההשתתפות העצמית ייגבה במעמד הקבלה לבדיקה.

דגשים אחרונים לפני בדיקת אקו לב במאמץ:

  • בבדיקת מבחן מאמץ מוצמדות לגוף אלקטרודות באזור החזה. בשל אופייה של הבדיקה האזור צריך להיות מונגש לבודק. על פי הנחיות משרד הבריאות, כדי לשמור על צנעת הפרט, הנבדק/ת יכולים להשתמש בפריט לבוש אך ללא ברזלים, רצוי רחב. במקום ביצוע הבדיקה יהיה זמין חלוק לכיסוי. בדיקת אקו-לב במאמץ יכולה להתבצע עם סינר יעודי אך ללא חזיה.

  • שמירת תמונות האקו מתבצעת על ידי מתמר אולטרסאונד המוצמד לבית החזה בכמה נקודות. לעתים, כדי להשיג תמונות איכותיות יותר, יש להפעיל לחץ עם המתמר כנגד בית החזה, מה שעלול לגרום לאי נוחות או לכאב קל. אנו מבקשים לקבל את בקשות הצוות בהבנה, מטרתנו היא לבצע את הבדיקה באופן המקצועי ביותר ולספק תשובה אמינה ואיכותית.
  • כדאי להגיע לבדיקה בבגדי ספורט ובנעליים נוחות.
לקביעת תור