מחלות מסתמי הלב | המרכז הישראלי לרפואת הלב - קרדיו-טים

מחלות מסתמי הלב

בלב האדם קיימים 4 מסתמים שתפקידם לווסת את זרימת הדם בכוון אחד. מסיבות שונות עלולות להתפתח הפרעות בתפקוד המסתמים, ניתן לחלק את ההפרעות הללו לשתי קבוצות עיקריות, דליפה או היצרות. דליפה של מסתם הינה פגם במנגנון הסגירה של המסתם ואילו במצבי היצרות המסתם קיים פגם במנגנון הפתיחה התקין של המסתם. בשלבים ראשונים, לא מופיעים תסמינים, אך בשלבים מתקדמים עלולה להווצר פגיעה בתפקוד הלב ולהוביל למצבי אי ספיקת לב ובעיות אחרות היכולות לבוא לידי ביטוי בקוצר נשימה במאמץ, קושי לשכב פרקדן, בצקות ברגלים ועוד. למידע נוסף אודות מסתמי הלב מומלץ לעיין במאמרו של ד"ר וטורי.

אבחון הפרעות מסתמיות

תהליך האבחון של בעיות מסתמיות כולל הערכה על ידי קרדיולוג במרפאה, ובהמשך ביצוע בדיקת אקו לב (Echocardiography). על פי הממצאים בבדיקות אלה יש לקבל החלטה לגבי צורך בבדיקות נוספות מתקדמות יותר כדוגמת אקו דרך הוושט (Transesophageal echocardiography). הערכת הבעיה המסתמית דורשת מיומנות רבה בביצוע ובפענוח בדיקת אקו לב. בקרדיו-טים תוכלו לבצע את בדיקות האקו הנדרשות על ידי קרדיולוגים המיומנים בביצוע ופענוח של בדיקות אלה

TTE

הטיפול במחלות מסתמיות

בשלבים מוקדמים של המחלה המסתמית ניתן לטפל בתרופות בלבד תוך מעקב קרדיולוגי הדוק. אולם בשלבים מתקדמים של המחלה על פי רוב האפשרויות היחידות לטפול במסתם פגום הינו תיקונו או החלפתו באמצעות ניתוח לב ולעיתים באמצעות צנתור (TAVI). חשוב לדעת כי ההחלטה האם יש צורך בטיפול או המשך מעקב בלבד אינה החלטה פשוטה, ובמקרים רבים הינה החלטה הדורשת דיון מעמיק ורב-תחומי הכולל אנשי אקו, קרדיולוגים, מצנתרים ואף מנתחי לב במידת הצורך. קרדיו-טים הינה קבוצת רופאים קרדיולוגים שהוקמה על מנת לתת מענה במיוחד לבעיות המורכבות של החולים, תוך שילוב רופאים מתחומים שונים, אשר יחדיו מקבלים את ההחלטות הטיפוליות. צורת העבודה בקרדיו-טים כקבוצת רופאים מגובשת ולא כרופא יחיד הינה ייחודית בארץ, ומאפשרת להעניק למטופל את הטיפול המתאים ביותר על ידי הרופאים המנוסים ביותר.

לקביעת תור