אקו לב עובר - אקוקרדיוגרפיה עוברית | המרכז הישראלי לרפואת הלב - קרדיו-טים

אקו לב עובר - אקו לב לנשים בהריון

אקו לב עובר היא בדיקה שנועדה לאתר מחלות לב ומומים מולדים, על מנת לטפל בהם מהר ככל הניתן. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על אקו לב בהריון

בתחילת ההריון, הלב הוא אחד האיברים הראשונים שנוצרים אצל העובר. הלב מתחיל להתפתח בתור צינור, ולאחר מכן מתפתחים החדרים, העליות ומסתמי הלב. בחלק קטן מהמקרים, קורה משהו שמפריע לתהליך הזה וכך עלול להיווצר מום לב מולד.

כאשר מסיבה כלשהי במהלך ההריון עולה חשש לאפשרות של מחלות לב - כמו הפרעות קצב לב או מומים מולדים - יש לבצע אבחון מהיר ויעיל.

בדיקת אקו לב בהריון מאפשרת לאתר את הבעיה מוקדם ולתכנן טיפול אפקטיבי, בין אם הוא יתבצע לפני או אחרי הלידה. כמו כן, בעקבות אקו לב לנשים בהריון עשוי קרדיולוג מומלץ להחליט על הקדמת הלידה ו/או להתכונן לאתגרים רלבנטיים במהלך הלידה.

ניווט מהיר

מהי בדיקת אקו לב עובר?

אקו לב עובר מתבצעת בדרך כלל על ידי קרדיולוג מומחה לילדים. הבדיקה דומה מאוד לאולטרסאונד רגיל שמבצעים בהריון, אך היא מתמקדת באופן מוגבר ובלעדי בלב העובר. ביצוע אקו לב בהריון מאפשר לרופאים שלכם לבחון מקרוב את מבנה ותפקוד הלב של ילדך שטרם נולד.

הבדיקה משתמשת בגלי קול ה"מהדהדים" בחלל הלב, ויוצרים תמונה של פנים הלב. תמונה זו מספקת מידע רב על התפתחות האיבר, מציגה את זרימת הדם דרכו ומסייעת לברר האם הוא פועל כראוי, האם קיימות מחלות לב או נדרש בירור נוסף.

בדיקת אקו לב בהריון מתבצעת בדרך כלל בשליש השני, בין השבועות 18 ל-24. לא נדרשת הכנה מיוחדת לקראתה. שלא כמו בדיקת אולטרסאונד רגילה, אין צורך להגיע עם שלפוחית מלאה לבדיקת אקו לב עובר.

הבדיקה אינה מסוכנת ואינה מכאיבה, והיא נמשכת בין חצי שעה לשעה.

באילו מצבים נדרשת בדיקת אולטרה סאונד אקו לב עובר?

בדיקת אקו לב עובר מומלצת בדרך כלל במצבים שבהם יש סיכון מוגבר לתינוק ללקות במומי לב. מצבים אלה כוללים בין היתר:

  • היסטוריה משפחתית של מומי לב מולדים - אם יש היסטוריה של מומי לב במשפחה, בדיקת אקו לב עובר יכולה לעזור לקבוע אם לעובר יש מצב דומה.
  • תוצאות חריגות בבדיקות שגרתיות - אם אולטרסאונד שגרתי או בדיקות סקר אחרות מצביעות על בעיה לבבית אפשרית, ניתן להמליץ ​​על בדיקת אקו לב עובר לבדיקה מפורטת יותר.
  • אמהות עם מצבים רפואיים מסוימים - מצבים כמו סוכרת, זאבת או זיהום ויראלי במהלך ההריון עלולים להגביר את הסיכון למומי לב מולדים בעובר.
  • הריונות עם מספר עוברים - לתאומים (או יותר) יש סיכון גבוה יותר לבעיות לב.
  • חשיפה לתרופות או חומרים מסוימים - אם האם נחשפה לתרופות מסוימות, סמים או אלכוהול במהלך ההריון, עשוי להיות סיכון מוגבר למומי לב אצל התינוק.

למי מיועדת בדיקת אולטרה סאונד אקו לב?

בדיקת אקו לב עובר מיועדת לתינוקות שטרם נולדו, אשר נמצאים בסיכון ללקות במומי לב מולדים. זהו הליך לא פולשני לאם אשר מבוצע בדומה לאולטרסאונד רגיל, אך מתמקד בלב התינוק.

תמונה מתוך בדיקת אקו לב עובר

מתי מומלץ לבצע אקו לב בהריון?

לא כל הנשים ההרות צריכות לבצע אקו לב עובר. ברוב המקרים, אולטרסאונד בסיסי מראה היטב את התפתחות הלב ואת תקינותו. לפעמים, מומלץ להיבדק אם האולטרסאונד לא חד משמעי או שזוהה סימן לבעיה כלשהי, למשל הפרעות קצב לב או חור בלב, או שהיו ממצאים נוספים מחשידים בבדיקות קודמות.

קיימות סיבות נוספות לביצוע אקו לב לנשים בהריון, חלקן קשורות לאימהות ואחרות לעוברים:

  • לאם העובר יש היסטוריה משפחתית של מחלות לב גנטיות
  • האם ילדה בעבר עובר עם מום בלב
  • האם השתמשה בסמים או באלכוהול במהלך ההיריון
  • האם סובלת ממחלות כגון סוכרת, זאבת או פנילקטונוריה
  • האם נטלה או נחשפה לתרופות מסוימות שעלולות לגרום למומי לב, כגון תרופות לאפילפסיה, דיכאון או אקנה, וכן תרופות מסוג NSAIDs ותרופות ללחץ דם
  • האם נכנסה להריון בגיל מתקדם, או בסיוע טכנולוגיות מסייעות-רבייה (כגון IVF)
  • התגלו בעיות גנטיות בעובר, או תוצאות חריגות בבדיקות אחרות
  • בדיקת שקיפות עורפית לא תקינה או שקיים סיכון מוגבר למום לבבי

כיצד בדיקת אקו לב לנשים בהריון עוזרת לאבחן סיבוכים לבבים?

כאמור, לרוב מבצע את הבדיקה קרדיולוג מומלץ עם התמחות בילדים. התהליך די פשוט:

האישה שוכבת על מיטת הבדיקה. מבצע הבדיקה מורח ג'ל על בטנה, ומשתמש במכשיר אלקטרוני הנקרא מתמר השולח גלי קול. הוא או היא מזיזים את המתמר כדי לקבל את התמונות הטובות ביותר של לב העובר, לפעמים תוך הפעלת לחץ קל מאוד על הבטן.

חשוב לציין: לעיתים נעשית בדיקת אקו לב עובר תוך-נרתיקית בשלב מוקדם של ההריון, כדי לעקוב אחר פעימות הלב של העובר המתפתח. כלומר, במקום המתמר שמניעים על גבי הבטן, משתמשים במכשיר קטן שמוחדר אל תוך הנרתיק למדידת גלי הקול של הלב.

אם מתגלה בעיה, כגון מום מולד, הפרעות קצב לב או מחלות לב אחרות, הצעד הבא יהיה תלוי בממצאים. ייתכן שתזדקקו לבדיקות נוספות, כמו MRI עובר, אק"ג או אולטרסאונד מסוג אחר. כמו כן, יכול להיות שתינתן הפניה למומחים בתחומים מסוימים.

אלה כמה צעדים נפוצים לאחר גילוי ממצאים חריגים בבדיקת אקו לב בהריון:

  • טיפול מיידי - תרופות או הליכים ניתוחיים יכולים לפתור או לשפר בעיות מסוימות
  • הערכת בריאות העובר - כדי לבדוק את בריאות העובר הכללית, ייתכן שתתבקשו לספור את תנועות העובר
  • אק"ג ללא מאמץ - לבדיקת קצב הלב של העובר
  • פרופיל ביופיזי (BPP) - בדיקת אולטרסאונד מיוחדת ומקיפה, אשר בוחנת את קצב הלב, הנשימה, התנועה, טונוס השרירים וכמות מי השפיר
  • בדיקת מי שפיר - בדיקה זו יכולה לזהות הפרעות כרומוזומליות וגנטיות ומומים מולדים מסוימים. היא מתבצעת על ידי לקיחת דגימה של מי שפיר, באמצעות מחט שמוכנסת דרך דופן הבטן והרחם אל תוך שק השפיר
  • ייעוץ גנטי - יועץ שעוזר להורים להבין את הסיכונים, השלכות ומשמעויות של לידת תינוק עם פגמים גנטיים בלב.

אילו בעיות ניתן לזהות באמצעות אקו לב עובר?

בדיקת אקו לב עובר נועדה לספק הבנה כללית של מבנה הלב, לבדוק את החיבורים של כלי הדם השונים, המסתמים וביצועי הלב הכלליים, לרבות שאיבת דם וקצב הלב. כמו כן, הבדיקה מסוגלת לאתר חורים גדולים בלב.

לפעמים לא מתאפשרת איתור של חורים קטנים, אך בסך הכל הבדיקה יעילה מאוד באבחון שלל מחלות לב ומצבים שונים.

בדיקת אקו לב לנשים בהריון מסוגלת לזהות מגוון רחב של בעיות, לרבות מומי לב מולדים, הפרעות קצב לב מסוגים שונים, גידולים לבביים וכשלים אחרים בתפקוד הלב. היא מאפשרת לרופאים לייעץ למשפחות, לתכנן לידה מוצלחת ולטפל בבעיות בהקדם.

אישה בהריון בבדיקת אקו לב עוברי

דגשים בביצוע אקו לב עובר

  • הערכה מפורטת של המבנה והתפקוד של לב העובר - הערכת חדרי הלב, המסתמים וכלי הדם כדי להבטיח שהם מתפתחים כרגיל.
  • איתור מומי לב מולדים - זיהוי מוקדם של בעיות לב יכול להשפיע באופן משמעותי על תוכנית הטיפול ועל התוצאה הכוללת.
  • תכנון התערבויות או טיפול לאחר הלידה - ידיעה על מום לב לפני הלידה מאפשרת להורים ולרופאים לתכנן את הטיפול או ההתערבות הנדרשים בטרם מיד לאחר הלידה.
  • הנחיות לניהול הריון - במקרים מסוימים, ממצאים מבדיקת אקו לב עובר עשויים להשפיע על אופן ניהול ההריון כדי להבטיח את התוצאות הטובות ביותר הן לאם והן לתינוק.

כיצד ניתן להתכונן לבדיקת אקו לב עובר?

ההכנה לאקו לב עובר פשוטה מאוד:

  • אין הכנה מיוחדת לאם - בדרך כלל, אין צורך בהכנה ספציפית. כדאי להגיע לפגישה בבגדים נוחים ורפויים, כדי לאפשר גישה קלה לבטן.
  • בדרך כלל אין צורך ב​​​​שלפוחית ​​מלאה - בניגוד לסוגים אחרים של אולטרסאונד טרום לידתי, שלפוחית ​​שתן מלאה לרוב אינה נדרשת עבור אקו לב עובר.
  • תזמון - בדיקת אקו לב עובר מתבצעת בדרך כלל בין השבועות ה-18 ל-24 להריון, אך ניתן לבצע אותה מוקדם מכך (דרך הנרתיק) או מאוחר יותר, לפי הצורך.

אקו לב במרכז בריאות הלב קרדיו-טים

בקרדיו-טים, הבדיקה מתבצעת על ידי ד"ר אוריאל כץ, קרדיולוג ילדים מומחה ומנהל מרכז הלב בבית החולים לילדים ספרא (תל-השומר). המומחים של קרדיו-טים מנוסים מאוד בביצוע אקו לב עובר, והמרכז הרפואי מספק את כל התנאים הטובים ביותר לבריאות הנשים הנבדקות והעוברים. צרו איתנו קשר לקביעת תור לבדיקה או אם יש לכם שאלות או חששות.

שאלות ותשובות

מי צריך לעבור בדיקת אקו לב עובר? 

נשים בהריון עם היסטוריה משפחתית של מומי לב מולדים, ממצאים חריגים באולטרסאונד שגרתי לפני הלידה, מצבים רפואיים מסוימים (כגון סוכרת, זאבת), חשיפה לחומרים מזיקים או הפרעות כרומוזומליות/גנטיות ידועות בעובר.

מה הסיבות העובריות השכיחות לביצוע אקו לב עוברי?

מטרת הבדיקה לחקור חשדות למומי לב מולדים, הפרעות כרומוזומליות הקשורות למומי לב, קצב לב חריג וחריגות מבניות שהתגלו במהלך סקירות שגרתיות.

 באיזה שבוע מומלץ לבצע אקו לב עובר?

בדרך כלל בין השבועות ה-18 ל-24 להריון, אך מבצעים לפי הצורך.

האם נדרשת ממני הכנה כלשהי לאקו לב עובר?

אין צורך בהכנה ספציפית. שלפוחית ​​שתן מלאה אינה הכרחית, ואין הגבלות תזונתיות. מומלץ ללבוש בגדים נוחים עבור האולטרסאונד.

מהי חשיבות ביצוע אקו לב עוברי?

אקו לב עובר מאפשר זיהוי מוקדם של מומי לב מולדים, תכנון מתאים לטיפול והתערבויות בלידה ואחריה, וניהול ההריון בהתחשב במצב לב העובר.

לקביעת תור