החלון הסגלגל הפתוח - Patent Foramen Ovale - PFO | המרכז הישראלי לרפואת הלב - קרדיו-טים

תסמינים נפוצים למחלת לב

החלון הסגלגל הפתוח - Patent Foramen Ovale - PFO

ארוע מוחי, בייחוד בצעירים, הינו ארוע קשה שעלול לגרום לפגיעה קשה בתפקוד, באיכות החיים ולהוביל לנכות. כאשר מתרחש ארוע מוחי, חשוב לברר את הסיבה בעטיה התרחש הארוע על מנת למנוע הארעות של ארועים נוספים.

בין הסיבות להתפתחות ארוע מוחי ניתן למנות טרשת עורקים המובילה להצרויות בעורקים המח עצמו או בעורקים התרדמה, פרפור פרוזדורים ועוד. ברוב המקרים, ברור רפואי מקיף יכול למצוא את הסיבה בעטייה נגרם הארוע המוחי, אולם מחקרים קליניים מצביעים שעד 40% מהארועים המוחיים לא ניתן לאתר סיבה, ארועים אלה מוגדרים בעגה המקצועית ארוע מוחי קריפוטוגני (cryptogenic stroke). אחד הגורמים לארוע מוחי קריפוטוגני הינו החלון הסגלגל הפתוח (Patent Foramen Ovale) הידוע גם בכינויו PFO. 

החלון הסגלגל הינו פתח זעיר בין שתי עליות הלב אשר לו תפקיד חשוב בחימצון העובר במהלך ההריון. באופן תקין, החלון הסגלגל נסגר מיד לאחר הלידה או בשנה הראשונה. אולם, החלון הסגלגל עלול להיוותר פתוח אצל רבע מכלל האנשים וכך בעצם נוצר PFO. 

למעשה ניתן לומר כי PFO הינו הפגם המולד השכיח ביותר. 

לרוב, פגם זה אינו מתגלה לאורך כל החיים, ועל פי רוב הוא אינו גורם לכל בעיה רפואית. אולם, לעיתים נדירות, עלולים לחדור דרכו תסחיפים שונים ממערכת כלי הדם "הוורידיים" אל המערכת "העורקית". 

כאשר נשללו סיבות אחרות לארוע מוחי, יש לבדוק האם PFO יכול להיות הסיבה, מאחר ובמקרים נדירים יכול להיות מעבר של קריש דם מהמערכת הורידית לעורקית, דרך ה PFO, ומשם להגיע לכלי הדם במח ולגרום לארוע מוחי. 

במקרים בהם היה ארוע מוחי, ונשללו סיבות אחרות ברורות היכולות לגרום לארוע מוחי וניתן להוכיח כי אכן קיימת אפשרות שיעברו תסחיפים דרך ה PFO - מחקרים קליניים מראים כי במטופלים מסויימים קיים יתרון בסגירת ה PFO בהקשר של הפחתת הסיכון לארוע מוחי נוסף. 

במהלך תהליך הברור לקראת החלטה על סגירת PFO יש לעבור ברור מקיף לאיתור סיבות אפשריות אחרות לארוע מוחי (כגון, הדמיית מח, בדיקת עורקי התרדמה ושלילה של פרפור פרוזדורים) על פי הנחיית הקרדיולוג המטפל או הנוירולוג. 

לאחר שנשללות סיבות אחרות לארוע מוחי יש לבצע הערכה של ה- PFO. שלב זה כולל בדיקות הדמיה של הלב כגון אקו לב, אקו לב דרך הוושט ובדיקת דופלר טרנס קרניאלי. במידה ואכן מוכח בבדיקות אלה שקיים PFO בעל משמעות קלינית - הקרדיולוג ישקול את הצורך בסגירת ה- PFO.

מחקרים קליניים שבדקו את יעילות סגירת ה- PFO בחולים לאחר ארוע מוחי הראו כי סגירת ה PFO הפחית את הסיכון לארוע מוחי נוסף בהשואה לטיפול תרופתי במעקב ארוך טווח. 

סגירת ה- PFO מתבצעת באמצעות צנתור במהלכו הרופא המצנתר מחדיר צינורית דרך אותו חריר בין המחיצות, ולאחר מכן משתיל התקן דמוי מטריה אשר אוטם את החריר.

לקביעת תור