אבלציה - תהליך של צריבה של הפרעות קצב

אבלציה (צריבה) של הפרעות קצב

 

מהי אבלציה של הפרעות קצב?

אבלציה (צריבה) של הפרעות קצב (Cardiac ablation) נעשית בצנתור חשמלי פולשני. מטרת הצריבה היא לטפל בהפרעות קצב מסוגים שונים, כמו טכיקרידה על חדרית (SVT - Supra-ventricular tachycardia), רפרוף פרוזדורים (Atrial flutter), פרפור פרוזדורים (Atrial fibrillation), פעימות חדריות מוקדמות (Premature ventricular contractions) או טכיקרידה חדרית (Ventricular tachycardia).

כיצד מתבצעת הפעולה?
אבלציה של הפרעות קצב מתבצעת לרוב תחת אלחוש מקומי דרך מקום הדקירה של הצנתור (באזור המפשעה), ובמקרים מסוימים הרופא המטפל יעדיף לבצע את הפעולה תחת טשטוש עמוק (סדציה) או הרדמה מלאה.

במהלך האבלציה מחדירים למדורי הלב השונים צנתרים מוליכי חשמל, ומקבלים מהם מידע חשמלי. לעתים משתמשים במערכות מיפוי לב תלת ממדיות מתקדמות, המאפשרות לאתר את מקור הפרעת הקצב. לאחר איתור מקור הפרעת הקצב, באמצעות הצנתרים מבוצעת צריבה ממוקדת שתפקידה לעצור את התפתחות הפרעות הקצב בעתיד.

מהו משך הפעולה?
משך הצריבה של הפרעות קצב תלוי בסוג הפרעת הקצב ובמיקומה. בדרך כלל אבלציות לטיפול בטכיקרידה על חדרית (SVT) נמשכות בין שעה וחצי לשעתיים. אבלציות מורכבות יותר, כמו בידוד ורידי ריאה לטיפול בפרפור פרוזדורים (Atrial Fibrillation) או צריבה של פעימות חדריות מוקדמות, יכולות להימשך כשלוש שעות.

משך האשפוז:
מגיעים לאשפוז כמה שעות לפני תחילת הפעולה, ונשארים להשגחה עד למחרת בבוקר.

מה ניתן ללמוד מתוצאות הפעולה?
במהלך האבלציה ניתן ללמוד על מנגנון הפרעת הקצב ועל מיקום ההפרעות, ולהבין אם קיימות הפרעות קצב נוספות. לרוב, בתום הצריבה אפשר להעריך את מידת ההצלחה של הפעולה, שתלויה בסוג הפרעת הקצב ובמיקומה.

הנחיות מיוחדות לקראת תהליך האבלציה:

  1. בדיקות דם: לקראת האבלציה יש לבצע בדיקות דם שגרתיות הכוללות ספירת דם מלאה, תפקודי קרישה וכימיה בדם, כולל תפקודי כליות (קראטינין) ואלקטרוליטים בדם. 
  2. תרופות:
  • אין צורך לבצע שינויים בטיפול התרופתי, אלא אם הרופא המבצע ביקש להפסיק תרופות מסוימות.
  • מטופלים שנוטלים תרופות לדילול הדם (קומדין, פרדקסה, קסרלטו, אליקוויס), צריכים להתייעץ עם הרופא המטפל אם להפסיקן. 
  • מטופלים שיש להם אלרגיה ליוד צריכים ליידע על כך מראש את רופא המבצע את האבלציה, כדי שנוכל לעשות הכנה מתאימה.
  • לפני אבלציות מורכבות לרוב יידרשו בדיקות הדמיה נוספות, כמו אקו דרך הוושט (Transesophageal echo) או הדמיה תלת ממדית של הלב (סי.טי או MRI). 
  1. צום: לפני האבלציה יש צורך בצום של 8-6 שעות (מטופלים שעוברים את הפעולה בשעות אחר הצהריים יכולים להיכנס לצום לאחר ארוחת הבוקר). ביום האבלציה מומלץ ליטול את התרופות הקבועות עם מעט מים, אלא אם הרופא המפנה ציין אחרת.

המסמכים הדרושים לצורך הפעולה:

  1. סיכום ייעוץ קרדיולוגי ורקע רפואי קודם.
  2. תוצאות בדיקות הדמיה (אקו לב, הולטר).
  3. תרשים אק"ג עדכני.
  4. תוצאות בדיקות דם (כולל ספירת דם, תפקודי קרישה וכימיה בדם).
  5. צילום חזה (למטופלים מעל גיל 60).
  6. התחייבות מהמבטח במידת הצורך.
  7. אמצעי תשלום שיימסר כעירבון לתשלום (צ'ק / כרטיס אשראי) במידת הצורך.

הגעה לבדיקה:
שעת הפעולה היא משוערת ועלולה להשתנות. יום לפני, נתקשר ונעדכן על שעת ההגעה המדויקת שלכם.
ביום הפעולה יש להגיע למכון הלב בבניין "אסותא", רח' הברזל 12, תל אביב, קומה 7. הכניסה למכון בסמוך לכניסת הרכבים לחניון "אסותא".
התשלום בגין ההשתתפות העצמית ייגבה במעמד הקבלה.

דגשים אחרונים:
ברוב המקרים צריך להמשיך בטיפול התרופתי הקבוע, אולם לעתים הרופא המטפל יבקש להפסיק ליטול תרופות נוגדות קרישה או תרופות נגד הפרעות קצב. בכל מקרה, יש להתייעץ עם הקרדיולוג המטפל לגבי זמן ההפסקה והתרופות שיש להפסיקן.

קישור: מידע למטופל לקראת אבלציה של הלב

 

לקביעת תור