אקו לב דרך הוושט | המרכז הישראלי לרפואת הלב - קרדיו-טים

אקו לב דרך הוושט

 

אקו לב דרך הוושט, הידוע גם בתור אקוקרדיוגרפיה או אקו לב טרנס-וושטי (TEE), הוא הליך אולטרסאונד המבוסס על טכניקה מיוחדת. הבדיקה מעניקה לקרדיולוגים מבט מפורט על מבנה הלב ותפקודו, ועולה על יכולותיה של בדיקת אקו לב מסורתית.

מהי בדיקת אקו לב דרך הוושט (אקו וושטי)?אקו דרך הוושט

בדיקת אקו לב היא הדמיה בעזרת אולטרסאונד (גלי על קול) ללא קרינה, המכוונת להדגמה של הלב. בדיקת אקו לב דרך הוושט (Trans-esophageal echocardiography) מתבצעת על ידי החדרת מתמר אולטרסאונד בקוטר של כסנטימטר לוושט, והדמיית הלב דרך דפנות הוושט. במרכז הישראלי לרפואת הלב (קרדיו-טים) בדיקת אקו דרך הוושט מתבצעת על ידי קרדיולוגים מנוסים ביותר בביצוע בדיקה זו, שעברו הכשרה ספציפית לביצוע ולפענוח בדיקות אקו (מעבר להכשרה הכללית המקובלת), כדי שאיכות התשובה תהיה מדויקת.

שיטה זו מספקת תמונות ברורות ומדויקות במיוחד של חדרי הלב, המסתמים וכלי הדם, ומציעה הערכה מפורטת מאוד של המצב. אקו לב דרך הוושט שימושי במיוחד להערכת בעיות לב מורכבות או הנחיית הליכי התערבות לבביים.

איך אקו לב דרך הוושט מתבצע?

לאחר קבלה רפואית וסיעודית, ההליך מתחיל כשהמטופל שוכב על הצד, ומקבל תרופות טשטוש דרך הווריד ובהתזה לתוך הלוע, תוך ניטור רציף של לחץ הדם והנשימה. לאחר הטשטוש מחדירים דרך הפה מתמר אולטרסאונד לתוך הוושט, בצורה עדינה מאוד ובאמצעות צינור דק וגמיש, מגיעים קרוב ללב. מנקודת תצפית זו, המתמר מעביר תמונות מפורטות של הלב וחלקיו מזוויות שונות, ומאפשר לבחון מבנים ותפקודים שונים. הבדיקה אינה כרוכה בכאב, למעט אי נוחות הנגרמת מהחדרת המתמר דרך הלוע, אך חומרי הטשטוש מקלים עליה.

מה הסיכונים ותופעות הלוואי?

  • כאב קל מאוד – כאמור, החדרת המתמר עלולה לגרום לאי נוחות מסוימת בגרון ובוושט.
  • בחילה – אצל חלק מהאנשים, תחושת אי הנוחות מתבטאת בבחילה קלה.
  • תגובות אלרגיות - תגובות נדירות מאוד לחומרי הטשטוש.
  • פגיעה בוושט - סיכון נדיר מאוד לטראומה קלה של הוושט.

מהו משך הבדיקה?

הפעולה אורכת כ- 45-35 דקות.

מה ניתן ללמוד מתוצאות הבדיקה?

בדיקת אקו לב דרך הוושט היא חשובה ביותר להערכת מבנה הלב ותפקודו. בעזרתה ניתן לקבל מידע חשוב ביותר על תפקוד הלב, להעריך את מצבם של מסתמי הלב ולהתאים את המשך הטיפול. כיוון שהבדיקה מתבצעת דרך הוושט, היא מדגימה אזורים מסוימים בלב, כולל מסתמי הלב, בצורה מדויקת יותר מבדיקת אקו לב רגילה.

מה בדיקת אקו לב דרך הוושט יכולה לגלות?

  • מחלות שסתומים – הבדיקה מספקת הערכה מפורטת של מבני השסתומים ותפקודם.
  • בליטות בלב - איתור ואפיון של גידולים או קרישים בתוך הלב.
  • הפרעות באבי העורקים - כמו דיסקציה של האאורטה או חריגות אחרות.
  • תפקוד תותבים - ניטור ואבחון בעיות במסתמי לב מלאכותיים.
  • אנדוקרדיטיס - זיהוי זיהומים ברירית הלב או המסתמים.
  • מומי לב מולדים - ניתוח מפורט של מומים מולדים בחולים מבוגרים.

איך להתכונן לבדיקה?

הנחיות מיוחדות לקראת אקו דרך הוושט:

  1. תרופות: אין צורך לבצע שינויים בטיפול התרופתי, אלא אם הרופא המבצע ביקש להפסיק תרופות מסוימות. ביום הבדיקה מומלץ ליטול את התרופות הקבועות עם מעט מים, אלא אם צוין אחרת על ידי הרופא המפנה.
  2. צום: יש צורך בצום של 8-6 שעות לפני הבדיקה (מטופלים שעוברים את הבדיקה בשעות אחר הצהריים יכולים להיכנס לצום לאחר ארוחת הבוקר).
  3. בדיקות דם: לרוב אין צורך בבדיקות דם, אלא אם נוטלים מדללי דם. בכל מקרה, יש לוודא עם הקרדיולוג אם יש צורך בבדיקות מיוחדות לקראת הבדיקה.
  4. מלווה: לאחר הבדיקה יש צורך בהמשך השגחה של כמה שעות עד להתאוששות מלאה מהטשטוש, ורק לאחר מכן אפשר להשתחרר הביתה. מכיוון שאי אפשר לנהוג בשעות הראשונות לאחר הבדיקה, מומלץ להגיע לבדיקה עם נהג מלווה.

המסמכים הדרושים:

  1. סיכום ייעוץ קרדיולוגי ורקע רפואי קודם.

 

הגעה לבדיקה:

  • שעת הבדיקה היא משוערת ועלולה להשתנות. יום לפני הבדיקה, נתקשר ונעדכן על שעת ההגעה המדויקת שלכם.
  • ביום הבדיקה יש להגיע למכון הלב בבניין "אסותא", רח' הברזל 12, תל אביב, קומה 7. הכניסה למכון בסמוך לכניסת הרכבים לחניון "אסותא".
  • התשלום בגין ההשתתפות העצמית ייגבה במעמד הקבלה לבדיקה.

 

קרדיו-טים – מומחי הלב המובילים בישראל

המחויבות שלנו למצוינות ניכרת בכל ההליכים שאנו מבצעים, לרבות אקו לב דרך הוושט. השילוב בין הטכנולוגיה המתקדמת ביותר למומחים הכי בכירים, מבטיח דיוק שאין שני לו באבחון לב, תוך חוויה נוחה למטופלים ושמירה על הסטנדרטים הגבוהים ביותר. 

 

לקריאה נוספת: מידע למטופל לקראת בדיקת אקו לב דרך הוושט

לקביעת תור