טרשת עורקים: תסמינים, מניעה וטיפול | המרכז הישראלי לרפואת הלב - קרדיו-טים

טרשת עורקים: תסמינים, מניעה וטיפול

טרשת עורקים היא מחלה מסוכנת, שפעמים רבות מתפתחת ללא ידיעת החולים. כדי לזהות מוקדם בעזרת קרדיולוג מומחה עליכם להיות מודעים לתסמינים ולשלל גורמי הסיכון. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת

טרשת עורקים היא מצב שכיח ומסוכן, המתפתח כאשר חומר דביק הנקרא פלאק מצטבר בתוך העורקים שלכם. זוהי מחלה שעלולה להתפתח מבלי שתשימו לב, במקרים רבים בעקבות אורח חיים לא בריא או חוסר מודעות לתסמינים.

כדי שתוכלו לבצע אבחון טרשת עורקים מוקדם ולטפל בה בהתאם, חשוב שתכירו את המחלה, תסמיניה והדרכים למנוע אותה ולטפל בה.

 

מה זה טרשת עורקים?

טרשת עורקים מתפתחת באיטיות כאשר כולסטרול, שומן, תאי דם וחומרים אחרים בדם מצטברים ויוצרים פלאק. ככל שיש יותר ממנו, כך העורקים נעשים יותר צרים ואף עלולים להיחסם. התהליך מפחית את אספקת הדם העשיר בחמצן לרקמות של איברים חיוניים בגוף.

טרשת עורקים יכולה להשפיע על עורקים שונים בגוף, כולל עורקי הלב, המוח, הגפיים והכליות. כאשר הפלאק מתחיל להצטבר בעורקי הלב, העורקים הופכים להיות צרים יותר ואספקת הדם לשריר הלב מתחילה להיפגע. לעיתים, חלק מהפלאק עלול אף להתנתק באופן פתאומי ולנדוד בכלי הדם, עד שייעצר ויגרום לחסימה באזור העצירה.

זרימת דם מופחתת וחסימות, חלקיות או מלאות, עלולים לגרום בין השאר לכאבי חזה, התקף לב, שבץ מוחי, נכות ומוות.

 

תסמינים נפוצים של טרשת עורקים ואיך לזהות אותה מוקדם?

במצב של טרשת עורקים תסמינים מגוונים עשויים להופיע, והם יכולים להשתנות בהתאם למיקום העורקים שמושפעים מהמחלה ולרמת ההפרעה לזרימת הדם דרכם.

אלה כמה מהסימפטומים הנפוצים ביותר:

  • כאבים בחזה, זיעה קרה, סחרחורת, עייפות קיצונית, דפיקות לב חזקות, קוצר נשימה, בחילה וחולשה - אלה תסמינים אפשריים בכל מחלת לב כלילית.
  • כאבים ברגליים, תחושה של כבדות או התכווצויות ברגליים בעת הליכה - תסמינים נפוצים במצב של טרשת עורקים ברגליים או באגן.
  • כאבים לאחר ארוחות, ירידה במשקל ושלשולים - תסמינים של טרשת בעורקי מערכת העיכול.
  • קשיים בהגעה ושמירה על מצב של זקפה - תסמין עבור גברים להצטברות של פלאק.

ייתכן שלא תבחינו בתסמינים אלה או אחרים עד שיופיעו בעיות חמורות יותר. אם אתם מבחינים בסימפטומים, פנו מיד אל קרדיולוג מומחה כדי לעבור תהליך מסודר של אבחון טרשת עורקים בהקדם.

 

איך מבצעים אבחון טרשת עורקים?

יש שלל בדיקות שניתן לבצע כדי לאבחן את המחלה, למשל:

  • בדיקות דם - בדיקות שמסייעות לעקוב אחר רמות הכולסטרול, הטריגליצרידים, הסוכר בדם, הליפופרוטאינים והחלבונים, וכן חומרים שמצביעים על קיומה של דלקת, כגון החלבון CRP.
  • אק"ג - אלקטרוקרדיוגרמה היא בדיקה פשוטה ונטולת כאבים שמזהה ומתעדת את הפעילות החשמלית של הלב. אקג יכול להראות כמה מהר הלב פועם, האם קצב הפעימות יציב או לא סדיר, ואת תהליך הדחפים החשמליים העוברים בכל חלקי הלב. בנוסף, ניתן לבצע גם בדיקת מאמץ - ארגומטריה - שהיא למעשה בדיקת אק"ג המבוצעת בעת מאמץ מבוקר.
  • אקו לב במאמץ - בדיקה שמגלה טרשת עורקים על ידי זיהוי אזורים בלב שזרימת הדם אליהם אינה תקינה. הבדיקה נעשית במאמץ (או כאשר זה לא אפשרי, באמצעות מתן תרופה שמדמה את פעילות הלב במאמץ), על מנת לאתר אזורים בשריר הלב שמתכווצים פחות טוב, מה שאומר שהם כנראה מקבלים פחות חמצן. בשביל לאשר קיומם של עורקים מוצרים, עורכים השוואה בין תוצאות של אקו לב במנוחה ובמאמץ.
  • מיפוי לב - בדיקה נוספת, בעלת סיכויי הצלחה דומים של אבחון טרשת עורקים, היא מיפוי לב (שמבוצע גם הוא בשילוב עם בדיקת מאמץ). הבדיקה כרוכה בשימוש בחומר רדיואקטיבי (שפולט פחות קרינה מאשר חומרי ניגוד, בהם משתמשים בבדיקות הדמיה אחרות), ובצילום שמראה לאן החומר זרם ודרך אילו עורקים הזרימה פחותה או לא אפשרית.

 

גורמי סיכון לטרשת עורקים ומי נמצא בסיכון הגבוה ביותר?

גורמי הסיכון להצטברות פלאק קשורים לעתים קרובות לאורח חיים לא בריא. לדוגמה, עישון ומחסור בפעילות גופנית סדירה מעלים את הסיכון למצב של כולסטרול גבוה, וזה יכול לגרום לטרשת עורקים.

אלה גורמי הסיכון הנפוצים ביותר:

  • לחץ דם גבוה - לאורך זמן, לחץ דם גבוה עלול לפגוע בדפנות העורקים.
  • סוכרת - סוכר גבוה בדם עלול לפגוע בשכבות הפנימיות של העורקים.
  • תסמונת מטבולית - רמות גבוהות של כולסטרול וטריגליצרידים בדם מגבירים את הסיכון.
  • תזונה לא בריאה - תזונה עשירה בשומנים רוויים יכולה להעלות את רמות הכולסטרול בדם.
  • היסטוריה משפחתית - גנטיקה עלולה להגביר את הסיכון, במיוחד בקרב אנשים עם כולסטרול תורשתית שכיחה הנקראת היפרכולסטרולמיה משפחתית.
  • מחלות דלקתיות - במצבים כמו דלקת מפרקים שגרונית ופסוריאזיס, הדלקת עלולה לגרום לגירוי כלי הדם ולהצטברות פלאק.
  • גיל מבוגר - עבור רוב האנשים, הצטברות פלאק מתחילה בילדות ומחמירה ככל שהם מתבגרים.
  • נשים - הסיכון לנשים גבוה אף יותר אם הן סובלות מאנדומטריוזיס או מתסמונת שחלה פוליציסטית, או שסבלו בעבר מסוכרת הריון או מרעלת הריון.

שוחחו עם הרופאים שלכם על גורמי הסיכון השונים. ביחד עם קרדיולוג מומחה תוכלו להגדיר תוכנית להפחתת הסיכונים ולמניעת המחלה. התחלת טיפול מוקדם היא המפתח למניעת סיבוכים וסיכונים.

 

אפשרויות טיפול בטרשת עורקים וכיצד לנהל את המחלה?

לאחר אבחון טרשת עורקים והערכת המצב, הצעד הבא הוא לקבוע את אופן הטיפול המתאים לכם. יש תרופות שונות שיכולות לסייע לנהל את גורמי הסיכון ולטפל במחלה ובסיבוכים שלה. גם אם אין לכם כעת טרשת עורקים אך אתם נמצאים בסיכון גבוה לפיתוח המחלה, רופא עשוי לרשום תרופות לטיפול בלחץ דם גבוה או בכולסטרול גבוה.

ייתכן שתזדקקו לצנתור עורקים כליליים או להליך ניתוחי אחר כדי לטפל במחלה. סוג הניתוח תלוי בעורקים שנפגעו ובחומרת המצב. בין השאר, הליכים נפוצים לטיפול הם ניתוח מעקפים, ניתוח בריאטרי (להורדת משקל) וצנתור.

אם אתם סובלים מטרשת עורקים או שיש לכם גורמי סיכון לפיתוח המחלה, עליכם לפעול בשיתוף פעולה הדוק עם קרדיולוג מומחה כדי למנוע סיבוכים חמורים של המחלה, כגון התקף לב ושבץ מוחי .

עקבו אחר תוכנית הטיפול שלכם ותיטלו את כל התרופות באופן קבוע. אל תשנו את המינונים ואל תדלגו על מנות, אלא אם כן הרופא שלכם מדריך אתכם לעשות זאת. סביר להניח שתצטרכו לבצע בדיקות סדירות, כמו בדיקות לחץ דם, כולסטרול וסוכר בדם.

בין תור לתור, צרו קשר עם הרופא שלכם אם אתם מזהים תסמינים חדשים, או אם התסמינים הקיימים מחמירים. באמצעות ערנות ותגובה מהירה, תוכלו לשמור על בריאותכם ועל חייכם.

ליצירת קשר עם קרדיולוג ופרטים נוספים - צרו קשר עם קרדיו-טים - המרכז הישראלי לרפואת הלב (קרדיולוגיה).

 
לקביעת תור