החלפת מסתם בצנתור - המרכז הישראלי לרפואת הלב (קרדיו-טים)
מהי היצרות במסתם האאורטלי (Aortic stenosis)?

זהו מצב שבו עלי המסתם האאורטלי (Aortic valve) עוברים תהליך של "התנוונות" או "דגנרציה" (Degeneration), מה שגורם לתהליך דלקתי מקומי ולשקיעת משקעי סידן על גבי העלים העדינים, שמתעבים והופכים לבלתי ניידים ("קפואים"). תהליך זה פוגע בפתיחה יעילה של עלי המסתם, ולכן נוצרת הפרעה בזרימת הדם מהלב לרחבי הגוף. במרכז קרדיו-טים ניתן לבצע הערכה מלאה של בעיות מסתמיות על ידי רופאים מנוסים בטיפול בהפרעות מסתמיות.

קרא עוד
מהם התסמינים של היצרות במסתם האאורטלי (Aortic stenosis)?

התסמינים האופייניים להיצרות במסתם אאורטלי (Aortic stenosis) הם תחושת קוצר נשימה, מחנק או כאבי חזה בעת ביצוע מאמץ. אירועים של איבוד הכרה יכולים להיות ביטוי להיצרות קשה במסתם האאורטלי.
חשוב לדעת שתסמינים אלה יכולים להופיע גם כביטוי למחלות לב אחרות, כגון אי ספיקת לב. לכן בכל מקרה של הופעת אחד או יותר מהתסמינים, מומלץ להיבדק על ידי קרדיולוג. במרכז קרדיו-טים ניתן לבצע הערכה מלאה של בעיות מסתמיות על ידי רופאים מנוסים בטיפול בהפרעות אלה.

קרא עוד
כיצד נעשית האבחנה וכיצד עוקבים אחר היצרות במסתם האאורטלי (Aortic stenosis)?

כשיש חשד להיצרות במסתם אאורטלי (Aortic stenosis), הקרדיולוג מפנה לבדיקת אקו לב (Echocardiography). בדיקה זו מאפשרת להעריך אם אכן קיימת היצרות במסתם ומה מידת חומרתה, וגם מגלה מידע חשוב על תפקוד הלב והמסתמים האחרים. בזכות הגישה הרב תחומית של מרכז קרדיו-טים, תמצאו כאן רופאים המתמחים באבחון ובהערכה של הפרעות מסתמים לצד רופאים מקצועיים ומנוסים בטיפול בהפרעות אלה.

קרא עוד
מהם הטיפולים האפשריים להיצרות במסתם אאורטלי (Aortic stenosis)?

הטיפול בהיצרות במסתם האאורטלי הוא החלפת המסתם. מזה עשרות שנים החלפת המסתם בוצעה בניתוח (Surgical aortic valve replacement) שכלל פתיחה של בית החזה, כריתת המסתם הפגום והשתלה של תותב. אבל מאז שנת 2008 קיימת בישראל אפשרות לבצע החלפת מסתם אאורטלי באמצעות צנתור "טאבי" (TAVI – Transcatheter Aortic Valve Implantation). עד היום פעולה זו בוצעה כבר באלפי חולים בישראל ובמאות אלפי חולים ברחבי העולם. הקרדיולוגים של קרדיו-טים מנוסים ביותר בביצוע השתלות מסתם בצנתור.

קרא עוד
מהן הבדיקות הדרושות לפני החלפת מסתם בצנתור "טאבי" (TAVI – Transcatheter Aortic Valve Implantation)?

הערכת חולים המועמדים להחלפת מסתם בצנתור "טאבי" מורכבת מכמה שלבים: מפגש היכרות עם קרדיולוג מצוות רופאי קרדיו-טים, וביצוע בדיקת אקו לב (Echocardiography) ובדיקת טומוגרפיה ממוחשבת – בדיקת CT ייחודית שבה נמדדים פרמטרים אנטומיים הקשורים להשתלת המסתם בצנתור. אצל חלק מהחולים יידרש גם צנתור כלילי (Coronary angiography) לפני החלפת המסתם. לאחר הבדיקות, קרדיולוג מצנתר המתמחה בהשתלת מסתם בצנתור יסכם את החומר ויזמין את המטופל לפגישת סיכום, שבה יציג את הממצאים ויסביר את התוכנית והגישה הטיפולית המומלצת.

קרא עוד
מהן ההכנות הנדרשות לקראת החלפת מסתם בצנתור "טאבי" (TAVI – Transcatheter Aortic Valve Implantation)?

לקראת החלפת מסתם בצנתור "טאבי" (TAVI – Transcatheter Aortic Valve Implantation) יש לבצע בדיקות דם שגרתיות הכוללות ספירת דם מלאה, תפקודי קרישה וכימיה בדם, כולל תפקודי כליות (קראטנין) ואלקטרוליטים בדם. לפני הצנתור יש להפסיק חלק מהתרופות, בתיאום עם הקרדיולוג.
ביום הצנתור יש צורך בצום של 8-6 שעות, כך שמטופלים שעוברים פעולה בשעות אחר הצהריים יכולים להיכנס לצום לאחר ארוחת הבוקר.

קרא עוד
איזה שינויים תרופתיים יש לבצע לפני החלפת מסתם בצנתור "טאבי" (TAVI – Transcatheter Aortic Valve Implantation)?

חשוב להתייעץ לגבי הנושא החשוב הזה עם הרופא המטפל והקרדיולוג המצנתר, אם כי ברוב המקרים יש להמשיך את הטיפול התרופתי הקבוע גם ביום הצנתור. מטופלים הרגישים ליוד או כאלה שסובלים מאי ספיקת כליות צריכים לדווח על כך לקרדיולוג המצנתר כדי לקבל הכנה מתאימה לפני הצנתור.

קרא עוד
האם יש לדווח על רגישויות לתרופות?

חשוב לדווח על רגישויות לתרופות כבר במפגש הראשון עם הקרדיולוג - בפרט על רגישויות ליוד או לתרופות כמו אספירין ופלויקס. יש לכך חשיבות רבה, מכיוון שכשיש רגישות לאחת התרופות הצוות מבצע למטופל הכנה מתאימה לקראת הצנתור.

קרא עוד
מה משך האשפוז בהחלפת מסתם בצנתור "טאבי" (TAVI – Transcatheter aortic valve implantation)?

לרוב האשפוז מתחיל יום לפני או בבוקר הצנתור, ונמשך כ-5 ימים בממוצע שאחריהם אפשר להשתחרר הביתה או למלונית לשיקום קצר.

קרא עוד
לקביעת תור