מה זה דפיברילטור? | המרכז הישראלי לרפואת הלב - קרדיו-טים

מה זה דפיברילטור?

דפיברילטור הוא מכשיר מציל חיים שכולם חייבים להכיר. מה ההבדל בין דפיברילטור חיצוני ופנימי ובין דפיברילטור אוטומטי לידני? אילו בדיקות קרדיולוג יכול לבצע כדי למנוע דום לב? כל המידע שאתם צריכים

דום לב הוא מצב חירום רפואי חמור שיכול לקרות לכל אחד ואחת, בכל עת וללא אזהרה. מצב זה מתרחש כאשר הפעילות החשמלית של הלב נעצרת פתאום והוא מפסיק לפעום, מה שעלול להוביל למוות בתוך דקות ללא הטיפול הנכון.

דפיברילטור הוא מכשיר רפואי המעניק שוק חשמלי ללב כדי לעזור לו לחזור לפעול כרגיל, והוא יכול להציל חיים במקרים של דום לב.

 

מהם גורמים שכיחים לדום לב?

  • אי ספיקת לב - חוסר יכולת של הלב לשאוב מספיק דם כדי להעבירו לשאר חלקי ואיברי הגוף. מרבית הלוקים בתסמונת זו סובלים גם מקצב לב מהיר בצורה חריגה שעלול לגרום לדום לב. באופן דומה, גם אנשים שסובלים מטכיקרדיה מסיבות אחרות נמצאים באותו סיכון.
  • דום לב קודם - לאחר דום לב או התקף לב קיים סיכוי גבוה לאירוע נוסף.
  • מום מולד - מצבים מולדים מסוימים יכולים ליצור סיכון מוגבר לדום לב.
  • מחלות לב כליליות - אם יש היצרות או חסימה של עורקים כליליים.
  • גנטיקה - זהו גורם סיכון משמעותי עבור היווצרות של מחלות לב שונות, וגם להתרחשות של דום לב. אם מישהו או מישהי מהמשפחה שלכם עברו דום לב, עליכם להיות ערניים ואחראיים.
  • לחץ דם גבוה
  • עישון
  • משקל יתר

גם תרופות מסוימות יכולות "לתרום" להיווצרותו של מצב חירום אמיתי. כלומר, יש הרבה מאוד גורמים שצריך לקחת בחשבון. לכן, אם אחד או יותר מגורמי הסיכון רלבנטיים לכם ו/או אתם חווים תסמינים לבעיות לב כמו לחץ בחזה וקוצר נשימה, חשוב לאתר קרדיולוג מומלץ ולוודא שהכל תקין.

 

אילו סוגי דפיברילטורים קיימים?

יש כמה סוגים של דפיברילטור, וכל אחד מהם מיועד למטרה מסוימת ולדרך טיפול ספציפית.

דפיברילטור חיצוני ידני

מכשיר יחסית גדול המשמש קרדיולוגים ומומחים אחרים בבתי חולים ובאמבולנסים לטיפול נמרץ. השימוש בדפיברילטור חיצוני ידני מתבצע יחד עם ניטור אק"ג לאבחון מצב הלב.

דפיברילטור חיצוני אוטומטי (AED)

מכשיר AED הוא דפיברילטור נייד שיכול לשמש כל אחד ואחת, ללא קשר להכשרתם הרפואית. מכשירים אלה מתוכננים להיות קלים לשימוש, עם הוראות ברורות והנחיות קוליות שידריכו את המשתמשים בתהליך. על מנת להציל כמה שיותר חיים, AED נמצאים לעתים קרובות במקומות ציבוריים, כגון שדות תעופה, מרכזי קניות, מגרשי ספורט, תחנות דלק ובתי ספר, וניתן להשתמש בהם במקרי חירום עד להגעת עזרה רפואית מקצועית. הוכח שהשימוש במכשירי AED במקומות ציבוריים מעלה מאוד את סיכויי ההישרדות של אדם שחווה דום לב.

דפיברילטור פנימי אוטומטי (ICD)

נקרא גם דפיברילטור מושתל. זהו מכשיר קטן שמוכנס מתחת לעור על ידי קרדיולוג  ומחובר ללב על ידי אלקטרודות. לרוב, המכשיר משולב עם יכולות של קוצב לב, והוא מיועד לאנשים שנמצאים בסיכון גבוה להפרעות קצב קשות ולדום לב.

דפיברילטור פנימי ידני

זה מכשיר שדומה לדפיברילטור חיצוני ידני, אך משתמשים בו במגע ישיר עם הלב, בדרך כלל במהלך ניתוח לב פתוח.

 

מתי צריך דפיברילטור?

אנשים שנמצאים בסיכון גבוה לדום לב פתאומי צריכים להדריך את הסובבים אותם לגבי שימוש במכשיר נייד במקרה הצורך, וגם לדון עם קרדיולוג מומלץ על האפשרות להשתיל דפיברילטור פנימי.

במקרה חירום, כל שניה יכולה להיות קריטית, שכן סיכויי ההישרדות יורדים עם כל רגע שחולף. לכן, יש חשיבות אדירה לקיום מכשירי AED זמינים במקומות ציבוריים.

עם זאת, זמינות המכשירים לבדה אינה מספיקה. חשוב גם לחנך את הציבור לגבי הפעלתם, בין השאר באמצעות קמפיינים למודעות ציבורית.

 

אילו בדיקות אפשר לבצע לאבחון מחלות לב?

כדי להימנע מתרחיש בו חייכם יהיו תלויים בדפיברילטור ובקור רוח של הסובבים אתכם, חשוב מאוד להיות ערניים בנוגע למצב הלב שלכם, במיוחד אם אתם נמצאים בקבוצת סיכון אחת או יותר.

אם יש לכם סימפטומים כמו לחץ בחזה או דופק לא סדיר, פנו מיד לרופא. יש מספר בדיקות שתוכלו לבצע כדי לאבחן מחלות לב ולצמצם את הסיכון להתרחשות של התקף לב או דום לב בעתיד.

למשל:

  • הולטר - מוניטור הולטר הוא מכשיר נייד המתעד את קצב הלב על פני תקופה של 24-48 שעות. הוא משמש לאבחון מחלות לב ולמעקב אחר יעילות הטיפול.
  • אקו לב - בדיקה לא פולשנית המשתמשת באולטרסאונד כדי להפיק תמונות של הלב. ניתן להשתמש בבדיקת אקו לב לאבחון מחלות לב, כגון בעיות במסתמי הלב, אי ספיקת לב או שריר לב חלש, ולקבוע את אופן הטיפול.
  • אק"ג - בדיקה המודדת את הפעילות החשמלית של הלב, ומשמשת לאבחון מחלות כמו הפרעות קצב ואף מצבי חירום כגון התקף לב.
  • ארגומטריה (בדיקת מאמץ) - בדיקה פשוטה יחסית בעלת יכולת ניבוי חזקה לסיכוי ללקות בהתקף לב או דום לב

 

לסיכום

דפיברילטורים הם מכשירים רפואיים חיוניים שיכולים לעשות את כל ההבדל במקרים של דום לב. קיום מכשירי AED זמינים וחינוך הציבור לגבי השימוש בהם יכולים לסייע רבות בהצלת חיים, ולעיתים עוזרים לאנשים שלא היו מודעים כי הם נמצאים בסיכון או שכלל לא היו בסיכון בטרם למקרה.

ישנה גם אפשרות של השתלת דפיברילטור פנימי, אותה ניתן לבצע במרכז קרדיו-טים לרפואת הלב. אצלנו תמצאו את המומחים הבכירים והמנוסים ביותר לביצוע ההליך.

בנוסף, בקרדיו-טים תוכלו להתייעץ עם קרדיולוג מומלץ ולבצע שלל בדיקות, שיסייעו לכם למנוע מחלות לב ולהתמודד עם גורמי סיכון. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם כל מטופל ומטופלת על מנת לפתח תוכנית טיפול מותאמת אישית, המבטיחה את התוצאות הטובות ביותר האפשריות.

אם אתם או אדם שאתם אוהבים חווה תסמינים של מחלות לב, או נמצאים בסכנה גבוהה לדום לב פתאומי, אל תתפרשו על איכות הבדיקות והטיפולים שאתם צריכים.

ניתן להגיע אלינו בהסדר עם ביטוח הבריאות הפרטי שלכם ועם קופות החולים השונות.

לקביעת תור