אבחון סיבוכים לבביים במהלך הריון ולידה | המרכז הישראלי לרפואת הלב - קרדיו-טים

אבחון סיבוכים לבביים במהלך הריון ולידה

 

איך מבצעים אבחון טרום לידתי של מחלת לב מולדת בעובר? מתי מומלץ לבצע אקו לב עובר ובדיקות נוספות? כל מה שאתם צריכים לדעת

מומים לבביים מולדים מתרחשים כאשר הלב של התינוק אינו מתפתח כראוי ברחם. במרבית ההריונות הכל כשורה, אך לעיתים עולים חששות מסוימים באולטרסאונד או בבדיקות אחרות, ורופאים עשויים להמליץ על ביצוע אקו לב או הליכים אבחוניים אחרים.

מומים לבביים מורכבים הם נדירים יחסית, ופעמים רבות לא מאובחנות מחלות לב בסופו של דבר או שמתגלות בעיות יחסית פשוטות שניתן לתקן.

עם זאת, חשוב לדעת כיצד מתבצע אבחון טרום לידתי של מחלת לב מולדת ומה הוא עלול לגלות?

 

אבחון מחלות לב במהלך ההריון

באופן כללי, יש שני סוגים של מחלות לב מולדות:

 

מומים לבביים מבניים

בדיקת אקו לב עובר יכולה לסייע באיתור בעיות במבנה ובפעילות של לב העובר לפני הלידה, מה שמאפשר במקרי הצורך התערבות רפואית או כירורגית מהירה יותר לאחר הלידה. אבחון מוקדם משפר את סיכויי ההישרדות לאחר הלידה עבור תינוקות עם מומי לב חמורים.

אם אקו לב אכן מגלה מום כלשהו, קרדיולוג מומלץ עם התמחות בקרדיולוגיית ילדים יספק לכם את כל המידע וההמלצות לגבי הצעדים הבאים. חלק גדול ממומי הלב לא דורשים התערבות מיידית, אלא רק מעקב אחר מצב התינוק בבית החולים.

נכון לעכשיו, אם נדרש ניתוח לטיפול במום הוא מתבצע רק אחרי הלידה. אמנם ביצעו בעבר ניתוחי לב טרום לידתיים בעוברים, לרבות צנתורים, אך יעילותם עדיין לא הוכחה.

בניגוד לזה, בסוג השני של מחלות לב מולדות דווקא ניתן (בחלק מהמקרים) לטפל עוד לפני לידתו של העובר.

 

בעיות בקצב הלב

ישנו מגוון רחב של הפרעות קצב נורמליות לחלוטין בעוברים. ראשית, חשוב לציין כי קצב לב תקין נחשב לבין 120 ל-160 פעימות בדקה, וקצב לב נמוך מ 110 פעימות בדקה עלול להצביע על בעיה.    

כמו כן, עוברים רבים חווים ירידה רגעית בקצב הלב בזמן אולטרסאונד. תרחיש נפוץ נוסף הוא שינויי קצב קלים בדופק העובר, אשר חולפים זמן קצר לאחר הלידה.

לצד אלה, יש גם בעיות מורכבות יותר בקצב הלב, כמו טכיקרדיה עוברית (קצב לב מהיר מדי) וברדיקרדיה עוברית (קצב לב איטי מדי).

חלק מהעוברים עם טכיקרדיה דורשים טיפול תרופתי מיידי (אשר ניתן לאם), ובמקרים קיצוניים המחלה עלולה להשפיע על רווחתו של העובר. במקרים מסוימים, ייתכן שהאם תצטרך להתאשפז כדי לקבל את התרופה, כך שניתן יהיה לעקוב אחר הלב שלה ולב העובר.

ברדיקרדיה חמורה עלולה להוביל להפרעה בחיבור החשמלי בין החלק העליון והתחתון של הלב (חסם הולכה עלייתי-חדרי). במקרים קיצוניים, ייתכן שיהיה צורך בהליך כירורגי להתקנת קוצב לב מיד לאחר הלידה.

במקרה של בעיית קצב שקשה לשלוט בה, קרדיולוג מומלץ צריך לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם הרופא המיילד והפרינאטולוג, על מנת לשקול את הסיכונים והיתרונות של תרופות ושל המצב המתמשך של הפרעות בקצב הלב בעובר, אל מול הסיכונים הכרוכים בלידה מוקדמת.

 

מהי בדיקת אקו לב עובר?

הזכרנו אקו לב קודם לכן, אז חשוב להסביר במה מדובר. בדיקת אקו לב עוזרת להעריך את המבנה והתפקוד של הלב. בבדיקה זו, חלק של מכשיר האולטרסאונד הנקרא מתמר פולט גלי קול בתדר גבוה שמקפצים בין איברים ומייצרים תמונה ממוחשבת מדויקת של הלב, השסתומים וכלי הדם.

הבדיקה אינה מסוכנת או מכאיבה, ולמעשה אינה שונה מבדיקת אולטרסאונד שגרתית שמבצעים במהלך הריון. לרוב הבדיקה מבוצעת בגישה בטנית, אך במקרים חריגים, הבדיקה מעט שונה ומתבצעת באופן וגינלי.

אקו לב עובר הוא הליך מרכזי במסגרת אבחון טרום לידתי של מחלת לב מולדת, בזכות יעילותו בגילוי מחלות לב שונות. אפשר לאבחן בעזרת אקו לב עובר מומים לבביים מבניים, בעיות בקצב הלב ועוד. ניתן גם לגלות חורים, אם כי הבדיקה לא תמיד יעילה באיתור חורים קטנים.

ניתן לבצע אקו לב עובר החל מהשבוע ה-18 של ההריון, או לחלופין לבצע אקו לב לאחר הלידה, בשיטה הרגילה או דרך הוושט.

אם התוצאות לא ברורות או חד משמעיות, רופאים עשויים להמליץ על בדיקות נוספות כדי להשלים את האבחון.

 

תסמינים של מומים לבביים מולדים

אנשים יכולים לחיות עם מומי לב מולדים מסוימים, במקרים מסוימים ללא טיפול או השלכות בכלל. התסמינים של מומי לב מולדים תלויים בסוג המום, וגם לא תמיד מופיעים מיד לאחר הלידה.

אצל חלק מהילדים, הסימפטומים מתחילים במהלך הינקות ולפעמים הסימנים הראשונים לבעיה מגיעים אפילו מאוחר יותר. תינוקות עם מומים לבביים עלולים להראות תסמינים כמו עצבנות או בכי שאי אפשר להפסיק, נשימה מהירה, הזעת יתר וקושי לאכול ולעלות במשקל.

תסמינים אצל תינוקות מתרחשים כאשר הדם אינו מקבל מספיק חמצן או שהלב אינו יכול לשאוב ביעילות. הם כוללים לעתים קרובות: ציאנוזיס- מצב רפואי שבו העור נראה כחלחל, הצטברות נוזלים בחזה, אוושה בלב אשר נשמעת באמצעות סטטוסקופ, דופק איטי או מהיר. ירידה בזרימת הדם לזרועות ולרגליים עלולה להפוך את עורו של התינוק לחיוור וקריר בצורה חריגה.

אצל ילדים בגילאים מתקדמים יותר, מומי לב מולדים עלולים להשפיע על הגדילה וההתפתחות ולייצר חולשה, עייפות וקוצר נשימה במהלך פעילות רגילה ופעילות גופנית.

 

אבחון וטיפול במרכז הישראלי לרפואת הלב

המומחים של מרכז הלב קרדיו-טים עשויים לאבחן מחלות לב מולדות לפני הלידה, זמן קצר לאחר הלידה או בקרב ילדים, ללוות הורים מודאגים ולבצע מגוון טיפולים שמאפשרים לילודים עם מומים לבביים לחיות חיים רגילים, טובים ובריאים. במרפאת קרדיו-טים בדיקת אקו לב עובר מתבצעת על ידי ד"ר אוריאל כץ, קרדיולוג ילדים מומחה ומנהל מרכז הלב בבית החולים לילדים ספרא (תל-השומר), ובנוסף מכהן כיו"ר האיגוד הישראלי לקרדיולוגיית ילדים.

אם אתם חוששים מסיבה כלשהי או שהמליצו לכם על ביצוע בדיקת אקו לב עובר לאבחון, נשמח לענות לכם על כל שאלה ולספק לכם סיוע מקצועי ואחראי על ידי שורה של אנשי רפואה מנוסים.

 

לקביעת תור