תזונה צמחונית לא-בריאה עלולה להגביר את הסיכון למחלות לב | המרכז הישראלי לרפואת הלב - קרדיו-טים

תזונה צמחונית לא-בריאה עלולה להגביר את הסיכון למחלות לב

אורח חיים תזונתי המבוסס על צמחים או דיאטה צמחונית תקופתית, אמורים לסייע במניעת מחלות לב. עם זאת, חוקרים מצאו כי סוגים מסוימים של דיאטות צמחוניות עושים יותר נזק מתועלת.

דיאטנים מומחים מציינים שוב ושוב את היתרונות הבריאותיים של תזונה מבוססת צמחים. הם מסבירים שאורח חיים כזה יכול להקל או למנוע את הסימפטומים של מגוון מחלות, ביניהן השמנת יתר, סוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב.

כ- 610,000 אמריקאים מתים מידי שנה כתוצאה ממחלות לב, כך מדווח הCDC – (המרכז למעקב ומניעה של מחלות). הם מדגישים כי תזונה לקויה היא אחד הגורמים המרכזיים לפיתוח בעיות לב שונות.

מחקר שהתפרסם לאחרונה התמקד ביכולתה של תזונה צמחונית המבוססת בעיקר על דגנים מלאים, קטניות, פירות, ירקות וזרעי פשתן, למנוע ולהתגבר על מחלת לב כלילת.

מחקר נוסף הראה גם שתזונה צמחונית מועילה לאנשים שאובחנו עם מחלת לב איכסמית, בעוד שדו"ח בריאותי אחר המליץ על צריכת פירות וירקות על מנת למנוע את הופעתה של מחלת לב כלילית.

כעת, מחקר חדש ומקיף יותר שנערך על ידי בית הספר הווארד צ'אן לרפואה ציבורית בשיתוף עם בית החולים לנשים בריגהאם בבוסטון, בחן את היתרונות הבריאותיים לצד הסיכונים שכרוכים בסוגים שונים של דיאטות מבוססות צמחים.

מובילת המחקר, ד"ר אמביקה סאטיה, פרסמה בכתב העת JACC לקרדיולוגיה מאמר המתאר את תהליך המחקר ומציג את ממצאיו.

 מזון לא-בריא שמקורו מהצומח עלול להזיק

לצורך מחקר נרחב זה, גייסו החוקרים גברים ונשים שהם בוגרי מחקרי בריאות מפורסמים שונים. בין המשתתפים במחקר נכללו 166,030 נשים ממחקר ענק בן למעלה מ-20 שנה של גורמי הסיכון למחלות כרוניות בקרב נשים, ו- 42,259 גברים ממחקר אחר שהחל ב1986 ובדק את הגורמים התזונתיים למחלות קשות בקרב גברים.

המשתתפים לוו במשך למעלה מ-20 שנה במעקב דו-שנתי שכלל שאלונים שהעריכו את אורח חייהם, את ההיסטוריה הרפואית והרגלי הבריאות שלהם.

באוכלוסיית המחקר לא נכללו אנשים שאובחנו עם מחלת לב כלילית או סרטן, חוו אירוע מוחי, או עברו ניתוח מעקפים.

מתוך אוכלוסיית הבסיס הבריאה, 8,631 משתתפים פיתחו מחלת לב חדשה במהלך תקופת המעקב.

אחד השיקולים המקדימים של החוקרים היה, שמחקרים קודמים נטו להכליל את כל הדיאטות וסוגי התזונה המבוססים על צמחים, כ"צמחוניות", מבלי להבדיל בין סוגי המזונות השונים שמקורם בצומח, ולעמוד על היתרונות והחסרונות שלהם.

לכן, החוקרים החליטו לנקוט בגישה ממוקדת יותר, והבחינו בין שלושה סוגי דיאטות מבוססות צמחים:

דיאטות בהן מגדילים את הצריכה של מזון מהצומח, אך לא נמנעים לחלוטין ממזונות שמקורם בבעלי חיים.

דיאטות טבעוניות, המבוססות על מזון מהצומח בלבד, בהן צורכים בעיקר מזון צמחי בריא, כגון פירות, ירקות ודגנים מלאים

דיאטות צמחיות הכוללות בעיקר מזון מעובד או לא בריא שמקורו בצומח, כגון משקאות ממותקים, תפוחי אדמה, ממתקים ודגנים מזוקקים.

נמצא כי המשתתפים שהקפידו על דיאטה צמחונית בריאה ללא כל מזונות שמקורם בבעלי חיים, היו בסיכון מופחת משמעותית לפתח מחלת לב. אך החוקרים ציינו בנוסף, שלצריכה של מזון מעובד או לא בריא שמקורו בצומח, הייתה השפעה שלילית על הלב.

"כאשר בדקנו את הקשר בין כל אחת מהדיאטות לבין הסיכון לפתח מחלות לב, מצאנו כי תזונה בריאה מהצומח מקטינה את הסיכון, בעוד שתזונה צמחונית פחות בריאה ותזונה צמחונית הכוללת מרכיבים מהחי, נקשרו עם סיכון גבוה יותר למחלות לב." אומרת ד"ר סאטיה.

איכות המזון: שיקול גורלי

מאמר המערכת המתלווה למחקר של ד"ר סאטיה ועמיתיה, שנכתב ע"י ד"ר קים אלן וויליאמס מהמרכז הרפואי באוניברסיטת שיקגו, מדגיש את חשיבותו של מחקר חדש זה.

ד"ר וויליאמס שיבח את החוקרים שעמלו על איסוף הנתונים מהנבדקים במשך תקופה כה ארוכה, והוסיף כי חשוב מאי פעם, שמומחים ימליצו על צריכה של מזון בריא מהצומח וידגישו אילו סוגים של מזון בה הם נכונים ובריאים.

"ראינו שקיים פער גדול באיכות בין הסוגים השונים של מזון צמחי, לכן יש חשיבות מכרעת לקחת בחשבון את איכות המזון לפני שבוחרים בדיאטה צמחונית או שינוי תזונתי," מוסיפה ד"ר סאטיה.

על אף שהמחקר מוגבל כיוון שהנבדקים דיווחו בעצמם על הרגלי האכילה שלהם, הדיווחים מאומתים על ידי ביומרקרים ורישום דו-שבועי מפורט של כל המזון שהם צרכו.

מקור:

מריה קוהוט, מדיקל ניוז טודיי

לקביעת תור