החלפת מסתם בצנתור (TAVI)

החלפת מסתם בצנתור (TAVI)

מהי החלפת מסתם אאורטלי בצנתור TAVI?

החלפת מסתם אאורטלי בצנתור (טאבי) – (Transcatheter aortic valve implantation (TAVI הינה פעולה שבה מתבצעת החלפה של המסתם האאורטלי (Aortic valve) במסתם מלאכותי ביולוגי (Bioprosthesis) באמצעות צנתור, וזאת כתחליף לניתוח לב פתוח. הפיתוח העיקרי שאיפשר את הפעולה המהפכנית הזו היה היכולת לכווץ את המסתם התותב על גבי צינורית. כאשר המסתם התותב "מוטען" על הצינורית ניתן להחדיר את הצינורית דרך עורק המפשעה ולהוביל את המסתם אל הלב.

TAVI - צנטור טאבי

מטופלים אשר סובלים מהיצרות קשה של המסתם האאורטלי ומפתחים סימפטומים של אי ספיקת לב או התעלפויות, זקוקים להחלפת מסתם. למידע נוסף אודות מסתמי הלב ופעילותם ניתן ללחוץ כאן.

מי זקוק להחלפת מסתם אאורטלי בצנתור TAVI?

ההחלטה על החלפת מסתם אאורטלי בצנתור כוללת הערכה של צוות רב-תחומי, כמו צוות הקרדיולוגים של קרדיו-טים, ובמהלכה מוערך הסיכון של המטופל בניתוח לב פתוח. במידה והסיכון הניתוחי גבוה, המטופל יעבור סידרת בדיקות כולל סיטי של הלב שבעזרתן צוות רופאי קרדיו-טים יוכל לקבוע האם ניתן לבצע החלפה של המסתם האאורטלי בצנתור.

תשובות לשאלות נפוצות בנושא החלפת מסתם אאורטלי בצנתור ניתן למצוא בעמוד השאלות הנפוצות.

איך מתבצעת החלפת מסתם אאורטלי בצנתור TAVI?

החלפת המסתם האאורטלי בצנתור מתבצעת בדרך כלל דרך עורק המפשעה (העורק הפמורלי). דרך עורק זה מעבירים את המסתם התותב עד ללב. את המסתם התותב משתילים בתוך המסתם האאורטלי החולה: למעשה דפנות המסתם התותב דוחקות הצידה את עלי המסתם החולה והמסתם התותב מתחיל לפעול באופן מיידי.

בפעולה זו מתבצע אילחוש מקומי באיזור הדקירה, (על פי רוב ניתן גם טשטוש כללי ע"י מרדים), אך לא מתבצעת הרדמה כללית.

באחוז קטן של החולים, קוטר עורקי המפשעה קטן, ואינו מאפשר החדרה של המסתם התותב דרכם. במצבים הללו קיימות גישות חלופיות להשתלת המסתם – דרך עורק באיזור הכתף (עורק הסאב-קלויאן) או ישירות ללב דרך חתך קטן בדופן בית החזה (גישה אפיקלית).

כמה זמן נמשכת החלפת מסתם אאורטלי בצנתור TAVI?

משך הפעולה הינו כשעתיים עד שלוש שעות.

הנחיות מיוחדות לקראת החלפת מסתם אאורטלי בצנתור TAVI

לקראת הפעולה יש לבצע בדיקות דם שגרתיות הכוללות ספירת דם מלאה, תפקודי קרישה, וכימיה בדם כולל תפקודי כליות (קריאטינין) ואלקטרוליטים בדם.

לעיתים יש להפסיק חלק מהתרופות לפני הצנתור, וזאת בהתייעצות עם הקרדיולוג. ביום הפעולה, יש צורך בצום של 6-8 שעות לפני הפעולה, כך שמטופלים העוברים את הפעולה בשעות אחר הצהרים צריכים להיכנס לצום לאחר ארוחת הבוקר.

מסמכים דרושים לצורך החלפת מסתם אאורטלי בצנתור TAVI

  • 1. סיכום יעוץ קרדיולוגי ורקע רפואי קודם
    2. ביצוע הערכה טרום ניתוחית על ידי מרדים
    3. תוצאות בדיקות הדמיה (כגון אקו לב, סיטי של הלב, הולטר)
    4. תרשים אק"ג עדכני
    5. תוצאות בדיקות דם כולל ספירת דם, תפקודי קרישה, וכימיה בדם
  • 6. התחייבות מהמבטח במידת הצורך
    7. אמצעי תשלום שימסר כערבון לתשלום (צ'ק / כרטיס אשראי) במידת הצורך

מהו משך האשפוז בהחלפת מסתם אאורטלי בצנתור TAVI?

לרוב המטופל מגיע לאשפוז יום טרם הפעולה או בבוקר הפעולה. בסיום הפעולה הוא מועבר להשגחה ביחידה לטפול נמרץ למשך יום לאחר מכן למחלקה הקרדיולוגית למשך 3 ימים נוספים. בסך הכל, משך האשפוז לאחר הפעולה נע בין 3-5 ימים בממוצע ולאחריו ניתן להשתחרר הביתה.

מהו משך השיקום לאחר החלפת מסתם אאורטלי בצנתור TAVI?

תהליך ההחלמה והשיקום לאחר החלפת מסתם אאורטלי בצנתור קצר וקל יותר בהשוואה להחלפת מסתם בניתוח לב פתוח. לרוב, המטופלים יכולים לחזור לפעילות רגילה תוך מספר שבועות.

על מנת לוודא שיקום אופטימלי, מומלץ להתאים לכל מטופל/ת תוכנית אישית שכוללת פיזיותרפיה, ניהול תרופות ושינויים באורח החיים.

דגשים אחרונים לפני החלפת מסתם אאורטלי בצנתור TAVI

• יש לזכור כי צריך להמשיך לקחת טיפול תרופתי קבוע בתרופות נוגדות טסיות כמו אספירין, מיקרופירין, קרטיה, פלויקס, קלופיקס, ברלינטה ואפיאנט גם ביום הצנתור.
• חשוב להקפיד על הפסקה מוקדמת של טיפול קבוע בתרופות נוגדות קרישה כמו קומדין, וורפרין, קסרלטו, אליקויס או פרדקסה. בכל מקרה יש להתייעץ עם הקרדיולוג המטפל לגבי זמן ההפסקה ואילו תרופות יש להפסיק.

החלפת מסתם אאורטלי בצנתור - אחוזי הצלחה

להחלפת מסתם אאורטלי בצנתור אחוזי הצלחה גבוהים מאוד. הודות להתקדמות הטכנולוגיה ולשיפור המתמיד בטכניקות הפרוצדורליות, הסיכון לסיבוכים נמוך מאוד וממשיך לרדת כל הזמן. עם זאת, חשוב להבין כי שיעור ההצלחה תלוי במידה רבה גם בניסיון ובמקצועיות של הצוות המנתח, ובמאפיינים הבריאותיים הספציפיים של המטופל/ת.

תוחלת חיים לאחר החלפת מסתם אאורטלי בצנתור

החלפת מסתם אאורטלי בצנתור יכולה לשפר משמעותית את תוחלת החיים, וכן את איכות החיים של המטופלים. שיעור ההישרדות של חולים מבוגרים או חולים עם מחלות רקע גבוה משמעותית לעומת החלפת מסתם אאורטלי בניתוח לב פתוח.

החלפת מסתם אאורטלי בצנתור בגיל מבוגר

חולים מבוגרים או חולים עם מחלות רקע נוספות נמצאים בסיכון כירורגי גבוה יותר. כלומר, הסיכוי שלהם לשרוד ניתוח לב פתוח נמוך משמעותית מזה של אנשים צעירים, מסיבה זו, במקרים רבים הרופאים נמנעים מלהמליץ להם או להורות להם על ניתוח להחלפת המסתם האאורטלי.

החלפת מסתם אאורטלי בצנתור TAVI מציעה אלטרנטיבה פחות פולשנית ופחות מסוכנת, אשר מפחיתה תמותה, מפחיתה סיבוכים ומצמצמת את זמן ההחלמה ואת משך האשפוז בבית החולים. בזכות האלטרנטיבה הזו, מטופלים מבוגרים וקשישים יכולים לעבור החלפת מסתם אאורטלי ללא פתיחת בית החזה שלהם, ללא שימוש במכונת לב-ריאה וללא הרדמה מלאה.
כאשר שוקלים האם להחליף מסתם אאורטלי בצנתור בחולים מבוגרים, יש לקחת בחשבון את הפוטנציאל המשמעותי לשיפור איכות החיים ותוחלת החיים.

שאלות ותשובות:

מה זה TAVI?
TAVI, Transcatheter Aortic Valve Implantation, היא פרוצדורה כירורגית פולשנית להחלפת מסתם אבי העורקים (המסתם האאורטלי) במקרים של היצרות במסתם. החלפת המסתם בצנתור כוללת השתלה של מסתם חדש דרך צנתר, מבלי להסיר את המסתם הישן והפגום.

כמה עולה ניתוח החלפת מסתם אאורטלי בצנתור?
עלותו של ניתוח TAVI משתנה בהתאם לכיסוי ביטוח הבריאות שלכם, בין אם מטעם קופת החולים ובין אם מטעם חברת הביטוח.

אילו סיבוכים TAVI עלול לגרום?
הליך של החלפת מסתם אאורטלי בצנתור עלול לגרום למספר סיבוכים, אך שכיחותם נמוכה. הסיבוכים כוללים שבץ מוחי, פגיעה בכלי דם, דימום, פגיעה בכליות או הפרעות קצב שלעיתים מצריכות השתלת קוצב קבוע. עלולות להיות גם בעיות הקשורות למסתם עצמו, כגון דליפה מסביבו או מיקום שגוי.

 

לקביעת תור