צנתור לב: מידע על צנתור לב כלילי - המרכז הישראלי לרפואת הלב - קרדיו-טים - קרדיו-טים

צנתור לב כלילי

צינתור לב כלילי

מה זה צנתור?

צנתור לב (cardiac catheterization) הוא שם כולל לכל בדיקה (או טיפול) שבמהלכם מוחדרים צנתרים (צינורות ארוכים ודקים, קתטרים) אל הלב. הצנתור הלבבי מאפשר לקבל פרטים חשובים על שריר הלב, המסתמים וכלי הדם שבלב וגם לטפל בחלק מהבעיות הלבביות. 

צנתור הלב הנפוץ ביותר הוא צנתור כלילי (coronary catheterization). שנועד להדגים את העורקים הכליליים, לאפיין במדויק את היקף וחומרת המחלה הכלילית (צנתור אבחנתי) ואף לטפל בהם במידת הצורך (צנתור טיפולי). 

 מה זאת מחלה כלילית?

מחלה כלילית, או מחלת עורקים כליליים (Coronary Artery Disease), היא מצב שבו קיימות הצרויות או חסימות של העורקים הכליליים, שהם העורקים שמספקים דם ללב. הגורם העיקרי למחלה היא הצטברות של שומנים, סידן ופלאק (טרשת) על דפנות העורקים. מחלה כלילית עלולה להוביל לתעוקת חזה (כאבים בחזה, אנגינה), התקפי לב ובעיות קרדיווסקולריות חמורות אחרות.

מתי מומלץ לבצע צנתור לב כלילי?

רופאים וקרדיולוגים ממליצים על ביצוע צנתור כלילי במצבים הבאים:

  1. בירור כאבים בחזה כאשר יש חשד למחלה כלילית (חסימות או הצרויות בעורקים הכליליים)
  2. בירור לפני ניתוח לב מתוכנן
  3. המשך בירור של ממצאים לא תקינים שהתקבלו בבדיקות לב לא פולשניות כמו אקו לב, מיפוי לב וכו'
  4. במצבי חירום, במהלך התקף לב

איך מבצעים צנתור כלילי?

צנתור לב כלילי מבוצע תחת אלחוש מקומי. לרוב אין צורך להשתמש בתרופות מטשטשות או מרדימות, אלא במקרים מיוחדים או על פי בקשת החולה. 

צנתור לב אבחנתי

למעשה, כל צנתור כלילי מתחיל בצנתור אבחנתי. בתחילה, הקרדיולוג המצנתר מחדיר צינורית דקה לתוך אחד העורקים, בדרך כלל עורק כף היד (העורק הרדיאלי) או העורק המפשעתי (העורק הפמורלי). דרך הצינורית מוחדר צנתר (קתטר). המצנתר מקדם את הצנתר לתוך מוצא העורקים הכליליים, ומזריק דרכו חומר ניגוד - כשהתהליך כולו מתועד באמצעות קרני רנטגן. הצנתור האבחנתי מאפשר להדגים במדויק את המהלך של העורקים הכליליים, לזהות אנומליות מולדות ולאתר הצרויות או חסימות בעורקים הכליליים.

צנתור אבחנתי לעומת צנתור טיפולי

כאשר במהלך הצנתור האבחנתי מזהים חסימות או הצרויות בעורקים הכליליים, שדורשות טיפול ומתאימות לטיפול, מתבצע מעבר לצנתור טיפולי

צנתור טיפולי

כאשר מודגמות הצרויות משמעותיות בעורקים הכליליים, אפשר לפתוח אותן על ידי השתלת תומכון (סטנט): התומכון הוא מעין רשת מתכתית שמולבשת על בלון, ומוחדרת לתוך האזור הצר בעורק. אחרי שהבלון מנופח והתומכון מוצמד לדופן העורק הכלילי, מוציאים את הבלון מהגוף והתומכון נותר צמוד לדופן העורק.

צנתור כלילי - כמה זמן ההליך נמשך?

השלב האבחנתי של הצנתור אורך כ-30 דקות. השלב הטיפולי, שבו מטפלים בהצרויות בעורקים על ידי השתלת סטנט אחד או יותר, אורך בין 60-30 דקות (תלוי במורכבות הטיפול).

זמן האשפוז וההחלמה לאחר צנתור לב כלילי

האשפוז מתחיל כמה שעות לפני הצנתור, ומשכו משתנה בהתאם לממצאים ולטיפול שבוצע. חולים שעוברים צנתור אבחנתי משתחררים באותו היום, לאחר השגחה של 4-2 שעות, ואילו חולים שעוברים צנתור טיפולי לרוב נשארים להשגחה עד למחרת בבוקר.     

תהליך ההחלמה לאחר צנתור נמשך מספר ימים, במהלכם יש להימנע ממאמץ (בעיקר אם ההליך התבצע דרך היד, יש להימנע משימוש מאומץ בה, לרבות נהיגה). במרבית המקרים, תהליך ההתאוששות לא אמור להימשך מעבר לשבוע. המטופלים מקבלים הנחיות לגבי ההחלמה והמשך המעקב אחר מצבם.

מהם הסיכונים והסיבוכים האפשריים בצנתור כלילי?

צנתור כלילי נחשב להליך בטוח. הסיכון לסיבוכים קלים יחסית כמו שטף דם במקום החדרת הצנתר, נזק לעורק או זיהומים הוא נמוך. סיבוכים קשים יותר הם מאוד נדירים וכוללים פגיעה כלייתית, אירוע לבבי, אירוע מוחי ואפילו מוות.

האם יש צורך במעקב רפואי לאחר צנתור כלילי?

כן, יש להקפיד על מעקב רפואי בשבועות הראשונים לאחר צנתור לב כלילי. המעקב כולל ביקורות אצל הרופא כדי לעקוב אחר ההחלמה, לטפל בסיבוכים (אם יש כאלו) ולהתאים תרופות. מעקב נכון עוזר להבטיח את הצלחת ההליך.

צנתור לב כלילי - מתוכנן לעומת חירום

צנתור כלילי מתוכנן נקבע מראש למטרות אבחון (בדרך כלל) או טיפול עבור חולים יציבים. לעומת זאת, צנתור חירום מבוצע בדחיפות במהלך אירועים חריפים כמו התקף לב, כדי לטפל במהירות במצבים מסכני חיים. 

צנתור לב - צנתור לב אבחנתי

הנחיות מיוחדות לקראת צנתור לב כלילי:

  1. בדיקות דם: לקראת הצנתור יש לבצע בדיקות דם שגרתיות הכוללות ספירת דם מלאה, תפקודי קרישה וכימיה בדם, כולל תפקודי כליות (קראטינין) ואלקטרוליטים בדם.
  2. תרופות: חשוב להתייעץ עם הקרדיולוג מראש, כיוון שבמקרים מסוימים יש להפסיק חלק מהתרופות לפני הצנתור.
    באופן כללי, יש להמשיך לקחת טיפול קבוע בתרופות נוגדות טסיות (אספירין, מיקרופירין, קרטיה, פלויקס, קלופיקס, ברלינטה, אפיאנט) גם ביום הצנתור, אבל חשוב להקפיד על הפסקה מוקדמת של טיפול קבוע בתרופות נוגדות קרישה (קומדין, וארפרין, קסרלטו, אליקויס, פרדקסה).
  3. צום: יש צורך בצום של 8-6 שעות לפני הצנתור (מטופלים שעוברים את הצנתור בשעות אחר הצהריים יכולים להיכנס לצום לאחר ארוחת הבוקר).

המסמכים הדרושים לצורך צנתור לב

  1. סיכום ייעוץ קרדיולוגי ורקע רפואי קודם, כולל דו"ח ניתוח מעקפים (אם יש).
  2. תוצאות בדיקות הדמיה (אקו לב, הולטר) כולל דיסק של צנתורים קודמים אם היו.
  3. תרשים אק"ג עדכני.
  4. תוצאות בדיקות דם (כולל ספירת דם, תפקודי קרישה וכימיה בדם).
  5. רשימת התרופות הנוכחיות והקבועות.
  6. התחייבות מהמבטח במידת הצורך.

הגעה לצנתור כלילי

שעת הצנתור היא משוערת ועלולה להשתנות. יום לפני הצנתור, נתקשר ונעדכן על שעת ההגעה המדויקת שלכם.

ביום הצנתור יש להגיע לבניין "אסותא", רח' הברזל 20, תל אביב, קומה 2 לאזור "קבלה לצנתורים" או למדיקל סנטר בהרצליה, על פי המיקום שקבע הרופא המצנתר.

התשלום בגין ההשתתפות העצמית ייגבה במעמד הקבלה לבדיקה.

דגשים נוספים לפני צנתור כלילי:

חשוב להתייעץ עם הקרדיולוג המטפל לגבי התרופות שיש להפסיק מראש ומתי.

 

שאלות נפוצות - צנתור לב כלילי

מה זה צנתור וירטואלי?

צנתור וירטואלי הוא טכניקת הדמיה לא פולשנית, המשתמשת בסריקות CT והדמיות ממוחשבות מתקדמות כדי להדגים את העורקים הכליליים. הבדיקה מסייעת באבחון הצרויות בעורקי הלב ללא צורך בהחדרת צנתר בפועל. חשוב לזכור, שצנתור וירטואלי הוא אלטרנטיבה לצנתור אבחנתי, אך לא לצנתור טיפולי, כיוון שלא ניתן לשלב בו פעולה טיפולית של הרחבת ההצרות ע"י בלון וסטנט.

האם תמיד מבצעים צנתור כלילי דרך היד?

לא, צנתור כלילי לא תמיד מתבצע דרך היד (העורק הרדיאלי). אפשרות נוספת היא עורק הירך במפשעה (העורק הפמורלי). היתרון בביצוע צנתור רדיאלי (דרך היד) הוא שיעור סיבוכים נמוך יותר והחלמה וניידות מהירים יותר לאחר הפרוצדורה. בסופו של דבר, בחירת עורק הגישה תלויה במצב הרפואי של המטופל/ת ובהחלטת המצנתר.

מהו זמן ההתאוששות לאחר צנתור כלילי?

זמן ההחלמה לאחר צנתור כלילי אורך בדרך כלל שלושה ימים עד שבוע. רוב החולים יכולים ללכת הביתה באותו היום או יום למחרת ולחדש את הפעילות הרגילה תוך מספר ימים. עם זאת, מומלץ להימנע מפעילויות מאומצות ולעקוב אחר הוראות הרופאים.

האם ישנן אלטרנטיבות לצנתור כלילי?

כן, יש חלופות לצנתור כלילי. בהתאם למצב הרפואי, במקרים מסוימים אפשר לבצע צנתור וירטואלי, שהוא למעשה הדמיה לא פולשנית של העורקים הכליליים באמצעות  CT לב.

גם לצנתור הטיפולי יש אלטרנטיבות: במצבים חמורים, כאשר המחלה הכלילית מערבת מס' עורקים כליליים וההצרויות בעורקים מורכבות, מעדיפים לעיתים להפנות את החולה לניתוח מעקפים.

מהי הסטטיסטיקה של הצלחת צנתור לב כלילי?

צנתור כלילי בדרך כלל בטוח ויעיל. הסיכון לסיבוכים הוא נמוך, אפילו מזערי. במקביל, שיעורי ההצלחה של טיפולים המבוצעים במהלך צנתור גבוהים, כך שמדובר בהליך מומלץ לשיפור זרימת הדם בעורקים הכליליים ולהקלה על סימפטומים של מחלה כלילית.

האם נדרש המשך מעקב קרדיולוגי לאחר צנתור כלילי?

כן. מעקב סדיר אצל הקרדיולוג מאפשר לעקוב אחר ההחלמה, להתאים את הטיפול התרופתי הנדרש, ולטפל בגורמי הסיכון למחלת לב כלילית .

האם אנשים לאחר צנתור לב כלילי צריכים לשנות את אורח חייהם?

כן, מומלץ לערוך שינויים באורח החיים כדי לשפר את בריאות הלב ולמנוע בעיות נוספות. השינויים כוללים תזונה בריאה, פעילות גופנית יומיומית, הפסקת עישון וניהול מתחים.

לקביעת תור