בירור של הפרעות קצב | המרכז הישראלי לרפואת הלב - קרדיו-טים

בירור של הפרעות קצב

תהליך הבירור של מטופלים עם הפרעות קצב

אופי הברור מבחינת הבדיקות הנדרשות ורמת הדחיפות של הבירור נקבעים בבדיקת הייעוץ הראשונית אצל הקרדיולוג, והוא נקבע על פי חומרת התסמינים ומהממצאים האובייקטיביים בבדיקות העזר הראשוניות כמו תרשים האק"ג. קיימת חשיבות לבצע את הבירור על ידי קרדיולוג המתמחה בנושאי הפרעות קצב לב מאחר ודרוש ניסיון רב בהערכת התסמינים, ודרושה הכרות טובה עם אמצעי הבדיקה החדישים ביותר שקיימים כיום לבירור תסמיני המטופל.

ישנם מספר אמצעים בהם אנו נעזרים לאבחון של הפרעות קצב. אמצעים אלו כוללים בדיקות שגרתיות הקיימות כבר שנים רבות כמו תרשים אק"ג והולטר אק"ג. חשוב כי קרדיולוג המתמחה בהפרעות קצב יפענח בדיקות אלה.

בשנים האחרונות נכנסו לשימוש מכשירים חדשים יותר אשר משפרים את הסיכוי לאתר את הבעיה באופן מדויק יותר בהשוואה לאמצעים שהיו בשימוש בעבר. מכשירים אלו כוללים את מקליט האירועים Event Recorder שהינו מכשיר ניטור קטן הניתן למספר שבועות-חודשים במקרים בהם תדירות הפרעות הקצב נמוכה יחסית. מכשיר אחר העומד לרשות הקרדיולוג הינו מקליט חיצוני External Loop Recorder שהינו למעשה מכשיר ניטור קטן עם מספר אלקטרודות שמחוברות לעור המטופל באמצעות מדבקות ויכול לעקוב לאורך זמן אחר הפרעות בקצב הלב. מקליט פנימי Internal Loop Recorder הינו מכשיר ניטור אשר מושתל מתחת לעור המטופל באיזור החזה השמאלי. המכשיר מקליט את הפעילות החשמלית של הלב באופן רציף למשך חיי המכשיר (שנתיים-שלוש שנים).

לקביעת תור