מידע על מבנה הלב ומסתמי הלב | המרכז הישראלי לרפואת הלב - קרדיו-טים

מידע על מבנה הלב ומסתמי הלב

הלב הינו "משאבה" המזרימה דם לכל אזורי הגוף. המשאבה פועלת ע"י התכווצות והרפיה של הלב לסירוגין (אלו הן פעימות הלב), 80 פעמים בדקה בממוצע למשך כל החיים. קיימים בלב שני צדדים – צד שמאל האחראי על הזרמת הדם מהלב אל כלל איברי הגוף, וצד ימין האחראי על הזרמת הדם מהלב אל הריאות. כל אחד מצדדים אלו מחולק לשני חללים – עליה (Atrium) וחדר (Ventricle). כלומר, בצד שמאל של הלב – קיימת עליה שמאלית וחדר שמאלי, ובצידו הימני קיימת עליה ימנית וחדר ימני. על מנת לאפשר לדם לנוע בכיוון אחד מבלי לחזור חזרה אל הלב קיימים "שסתומים חד כיווניים" הנקראים, מסתמי הלב (Heart valves).

בצידו השמאלי של הלב קיים המסתם המיטרלי (Mitral valve) המפריד בין העליה השמאלית לחדר שמאל, וקיים גם מסתם האאורטלי (Aortic valve), המפריד בין חדר שמאל לאבי העורקים (האורטה, Aorta) שהינה כלי הדם המרכזי המזרים דם לכלל אזורי הגוף. המסתם האורטלי נפתח בזמן התכווצות הלב ובכך מאפשר לדם לזרום במהירות מהלב לאבי העורקים ולכלל אזורי הגוף. בזמן הרפיית הלב, המסתם האורטלי נסגר על מנת למנוע מהדם שהוזרם החוצה לחזור אחורה חזרה ללב. המסתם המיטרלי, לעומת זאת נפתח בעת הרפיית הלב ומאפשר לדם לזרום מהעליה לחדר שמאל. בזמן התכווצות הלב המסתם נסגר, ומונע את חזרת הדם לתוך העליה השמאלית. כך למעשה המסתמים מתפקדים כ"שסתום חד כיווני".

בצידו הימני של הלב קיים המסתם הטריקוספידלי (Tricuspid valve) המפריד בין העליה הימנית לחדר הימני, וקיים גם המסתם הפולמונלי (Pulmonic valve) המפריד בין חדר ימין לעורק הריאה, שדרכו מוזרם הדם לריאות. בדומה למסתמים בצידו השמאלי של הלב, המסתם הפולמונלי נפתח בזמן התכווצות הלב ובכך מאפשר לדם לזרום במהירות מהלב לעורקי הריאות, ואילו בזמן הרפיית הלב, הוא נסגר על מנת למנוע מהדם שהוזרם החוצה לחזור אחורה חזרה ללב הימני. המסתם הטריקוספידלי נפתח בעת הרפיית הלב, ונסגר בעת התכווצותו. 

מסיבות שונות עלולות להתפתח הפרעות בתפקוד המסתמים, ניתן לחלק את ההפרעות הללו לשתי קבוצות עיקריות: דליפה או היצרות. דליפה של מסתם הינה פגם במנגנון הסגירה של המסתם. אחד התפקידים של המסתם הינו להיסגר לאחר שדם זרם דרכו על מנת למנוע חזרה אחורנית של דם (כאמור, "שסתום חד כיווני"), בהפרעה מסוג דליפה המסתם אינו נסגר באופן יעיל וכתוצאה מכך דם חוזר אחורה במקום להתקדם קדימה. מנגד, היצרות המסתם הינה פגם במנגנון הפתיחה התקין של המסתם. על מנת לאפשר הזרמת דם אפקטיבית מסתמי הלב חייבים להפתח באופן מלא בזמן הנכון, אולם, כתוצאה ממחלות שונות עלולה להתפתח היצרות במסתם, אשר משמעותה שהמסתם אינו נפתח באופן מלא. כתוצאה מכך יש הפרעה בזרימת הדם התקינה.

בבדיקת אקו לב יכולים להופיע ממצאים המצביעים על דליפה מינימלית במסתמים השונים, כמו המסתם המיטרלי או הטריקוספידלי. ממצאים אלה הינם שכיחים (עד 70% המאוכלוסיה הבוגרת) וברוב המקרים הינם חסרי משמעות קלינית ואף אינם דורשים מעקב מיוחד, אך מומלץ להיוועץ עם הרופא אודות הממצאים.

לקביעת תור