כאבים בחזה - 19 סיבות אפשריות | המרכז הישראלי לרפואת הלב - קרדיו-טים

כאבים בחזה - המדריך המלא: 19 סיבות, מאפיינים ודרכי טיפול, מהתקף חרדה ועד התקף לב

כאבים בחזה הם סימפטום נפוץ למגוון מצבים הדורשים התייחסות, החל ממצבים מסכני חיים ועד כאלה שאינם מזיקים.
הרפואה מתייחסת לכל כאב בחזה כחשד למחלת לב תחילה, עד שיוכח גורם אחר.
סקירה זו נועדה לתת רקע כללי על הסיבות לכאבי חזה ואין לראות בה מדריך לאיבחון או טיפול בבעיות רפואיות שונות.

בעת הופעה של כאבי חזה פתאומיים יש לפנות בדחיפות להערכה רפואית.

כאב בחזה או תחושת לחץ בחזה, הוא סימפטום נפוץ המצביע על מגוון מצבים חשובים הדורשים התייחסות, גם אם לעיתים אנו נוטים להתעלם מהם.

יותר מ-6 מיליון אמריקאים ניגשים מדי שנה לבתי החולים בעקבות תחושת לחץ או כאבים בחזה. זוהי הסיבה השנייה הנפוצה ביותר לפנייה לחדר מיון, אחרי כאבי בטן.

כאבים בחזה נובעים ממגוון רחב של גורמים, החל ממצבים מסכני חיים ועד כאלה שאינם מזיקים. המקורות הנפוצים ביותר לכאבים בחזה הם כאבי שרירי השלד (30-50% מהמקרים) ודרכי העיכול (10-20% מהמקרים).

ישנן מספר דוגמאות למצבים מסכני חיים שגורמים לכאבים בחזה ודורשים פנייה מיידית לטיפול רפואי; תסמונת כלילית חריפה (ACS), תסחיף ריאתי, חזה-אוויר בלחץ, טמפונדה (הצטברות נוזלים בחלל קרום הלב) והתנקבות הושט.

את הסיבות להרגשת לחץ בחזה או כאבים בחזה ניתן למיין לפי תחומי הבסיס הבאים:

קרדיולוגיה כאבים בחזה כתוצאה ממחלת לב כלילית
ריאה כאבים בחזה כתוצאה ממחלת ריאות
גסטרולוגיה כאבים בחזה כתוצאה מהפרעות בעיכול
מוסקולוסקלטלי כאבים בחזה כתוצאה מכאבי שריר ושלד
פסיכיאטריה
כאבים בחזה מסיבות נפשיות

אחר

 

כיום, הרפואה מתייחסת לכל כאב בחזה כחשד למחלת לב תחילה, עד שיוכח גורם אחר. בחלק מחדרי המיון יש יחידה ממוקדת לטיפול בכאבי חזה המעניקה מענה מיידי מקיף לאבחון או שלילה של אירוע לב, על ידי בדיקות דם, אק"ג, בדיקה גופנית ואמצעי הדמיה.

היסטוריה רפואית היא גורם מפתח בקביעת הסיבה לכאבי חזה

להיסטוריה ולבדיקה הרפואית חשיבות מכרעת בעת שמעריכים מהי הסיבה לכאבים בחזה לפני קביעת הצורך בבדיקות נוספות.

חשוב מאוד לבחון את אופי הכאב ומהותו. כאב בחזה יכול להתבטא באי נוחות מעורפלת, או להיות חד, קורע, או ליצור תחושה של לחץ, מלאות או התכווצות בחזה.

גם מיקום הכאב עשוי לעזור לקבוע את מקורו. כאב שנובע ממחלת לב כלילית, באופן טיפוסי מקרין לכוון הצוואר, הלסת, והזרועות (אך לא בלבד). כאב המחריף עם הנשימה, יכול להיות קשור למספר מצבים של מחלות לב וריאות.

דבר נוסף שמסייע מאוד, הוא לשים לב להתפרצות הכאב. התפרצות פתאומית עשויה להצביע על מצבים כדוגמת חזה-אוויר או קרע באבי העורקים. כאבים בחזה שנמשכו רק כמה שניות, או כאב עקבי שנמשך שבועות עד חודשים, אינם אופייניים למחלת לב כלילית.

ליכולת לעורר את הכאב, אם היא קיימת, ולאופן גירוי הכאב יש חשיבות גדולה. כאבים בחזה שקורים בעת מאמץ, אופייניים לתעוקת חזה. כאבים בחזה המתגברים בעת בליעה, לרוב מקורם בוושט. כאבים בחזה הקשורים בתנוחות גוף או תנועות מסוימות, נובעים לרוב ממערכת שריר ושלד, כמו גם כאב חזה מקומי המורגש במישוש קל של הנקודה.

חשוב לזכור כי מטרת סקירה זו הינה לתת רקע כללי על הסיבות לכאבי חזה ואין לראות בה מדריך לאיבחון או טיפול בבעיות רפואיות שונות. בעת הופעה של כאבי חזה פתאומיים יש לפנות בדחיפות להערכה רפואית.

כאבים בחזה מסיבות קרדיולוגיות 

1. תסמונת כלילית חריפה (או, בשמו הנפוץ – ארוע לבבי) – מצבים שונים של הפרעה בזרימת הדם לשריר הלב. למעשה מדובר בהתקף לב מסכן חיים, שדורש טיפול חירום.

אופי הכאב: לחץ, תחושת מלאות או התכווצות בחזה, לעתים יש כאב צורב המקרין על הגב, הצוואר, הלסת, הכתפיים והזרועות, במיוחד הזרוע השמאלית. הכאב נמשך לרוב יותר מכמה דקות, ובמקרים קיצוניים גם מספר שעות. חשוב לזכור כי ישנם גם תסמינים לא טיפוסיים היכולים לבטא התקף לב.

תופעות נוספות: קוצר נשימה, זיעה קרה, סחרחורת או חולשה, בחילות והקאות.

2. תעוקת חזה – כאב או אי נוחות בחזה המעיד על האטה באספקת החמצן ללב, ומורגש בעת מאמץ, כשהגוף דורש אספקת חמצן מוגברת. תעוקת חזה לרוב מצביעה על התפתחות של מחלת לב כלילית.

אופי הכאב: במנוחה לא מורגש כאב. בעת מאמץ מורגשת תחושת לחץ או סחיטה של החזה. הכאב עשוי להקרין על הכתפיים, הזרועות, הצוואר, הלסת והאזור שבין השכמות.

תופעות נוספות: לרוב, כשמפסיקים את האימון, צריכת החמצן פוחתת בהדרגה והכאב מתעוקת החזה נפסק.

טיפול: קרדיולוגי.

3. מפרצת אבי העורקים – אירוע חמור שבו נוצר קרע בין שגבות דופן אבי העורקים שהינו העורק הראשי היוצא מהלב. הקרע מאפשר לדם לזרום דרכו ולכן העורק עלול להתפקע אל השכבה החיצונית, ולגרום לדימום קטלני. לעומת התקף לב, מפרצת אבי העורקים נדירה יחסית. זהו מצב חירום רפואי. הסיכויים לשרוד אותו תלויים בגילוי מוקדם ובטיפול מיידי הולם.

אופי הכאב:  מורגשת התפרצות פתאומית עם עוצמת כאב מקסימלית. מיקום הכאב האופייני הינו בגב.

4. דלקת קרום הלב (פריקרדיטיס) ושריר הלב (מיוקרדיטיס) – דלקת קרום הלב גורמת לנפיחות בכיס הלב, הקרום הדק העוטף את הלב. (במקרים רבים היא מלווה גם בדלקת שריר הלב – מיוקרדיטיס). לרוב אין סיבה נראית לעין, והדלקת ככל הנראה נגרמת בעקבות זיהום ויראלי. דלקת קרום הלב לא נחשבת למצב חמור. דפוסים מסוימים החוזרים בבדיקת אק"ג יכולים להצביע על קיומה. בבדיקת לב ניתן לשמוע קול הדומה לשפשוף עור בעור.

אופי הכאב: לרוב מורגש כאב עמום. הכאב בדרך כלל מחריף בשכיבה ובעת הנשימה. הוא עשוי להשתפר בתנוחת ישיבה רכונה קדימה.

תופעות נוספות: ישנם חולים שסובלים מדלקת קרום הלב מחזורית או כרונית הנמשכת מעל ל-3 חודשים.

טיפול: בדרך כלל ניתן להתמודד עם הדלקת בטיפול תרופתי אנטי-דלקתי ללא סטרואידים, תוך כשבוע.

5. תסמונת הלב השבור – נגרמת כתוצאה ממצבי לחץ וחרדה עמוקים. על אף שהסימפטומים שלה כמעט זהים לאלה של התקף לב מסכן חיים, מדובר בהפרעת לב שונה לחלוטין שאיננה כוללת חסימה בעורקים. היא מתרחשת בעקבות אירועים הגורמים ללחץ נפשי, כמו למשל מוות של אדם אהוב, פרידה כואבת, התעללות במשפחה, ויכוח חריף, הפסד כספי הרסני או אסון טבע.

התסמונת מתבטאת בירידה חדה בכושר ההתכווצות של אחד החלקים בשריר הלב. לעיתים היא גורמת לאי ספיקת לב, הפרעות קצב או הלם לבבי.

אופי הכאב: כאב פתאומי עז וחד.

טיפול: אשפוז, בדיקות והשגחה. לרוב ההתאוששות תהיה מלאה.

כאבים בחזה מסיבות הקשורות בתפקוד הריאות

6.  תסחיף ריאתי – חסימה באחד או יותר מעורקי הריאות, כתוצאה מקרישי דם שמגיעים מהגפיים התחתונות (פקקת ורידים ברגל) ונתקעים בריאות. תסחיף ריאתי עלול להיות מסכן חיים.

אופי הכאב: כאב בחזה המחריף במהלך הנשימה (לא תמיד מורגשים כאבים בחזה)

תופעות נוספות: נפיחות כואבת ברגל אחת או קרסול כבר צריכה להדליק נורה אדומה לגבי פקקת ורידים. תסחיף ריאתי מלווה בקוצר נשימה, שיעול וכאב נשימתי בחזה.

7. חזה-אוויר – התופעה מתרחשת כאשר אוויר (מהריאה או חיצוני- בפגיעת חזה) מצטבר בין חלקה החיצוני של הריאה לבין פנים החזה. כמות גדולה של אוויר בחזה עלולה דחוס ואף למוטט את הריאות. דליפת אוויר מהריאה נפוצה יותר בקרב חולי ריאות, אך היא יכולה להתרחש באופן ספונטני גם אצל אנשים בריאים לחלוטין, בעיקר גברים, גבוהים ובתת-משקל, גם בגילאי 20-40. האבחון נעשה ע"י צילום רנטגן רגיל. חזה-אוויר בלחץ הוא מצב קריטי מסכן חיים, הקשור בטראומת חזה (פציעה).

אופי הכאב: חזה-אוויר ספונטני מתבטא בהתפרצות כאב פתאומית בחזה, המחריפה בעת נשימה.

תופעות נוספות: קוצר נשימה.

טיפול: כשהתופעה מצומצמת היא לעיתים נרפאת מעצמה. במקרים קשים יש לנקז את האוויר מהחזה באמצעות מזרק או צינור. במקרה של חזה-אוויר בלחץ נדרש טיפול חירום מיידי ולעיתים פתיחה של דופן החזה.

8. דלקת ריאות, אסטמה ומחלת ריאות חסימתית (COPD) – גם דלקת ריאות עלולה לגרום לכאבים בחזה.

אופי הכאב: בדלקת ריאות- עלולים לחוש כאב בחזה המחריף במהלך הנשימה. באסטמה וב-    COPD מורגש לחץ העשוי להתפרש ככאב בחזה.

תופעות נוספות: באסטמה וב- COPDסובלים מקוצר נשימה.

9. דלקת אֶדֶר החזה – דלקת הגורמת לנפיחות בממברנות המכסות את הריאות, לרוב כתוצאה מזיהום ויראלי וגם עקב דלקת ריאות, תסחיף ריאתי, דלקת מפרקים וסרטן ריאות.

אופי הכאב: כאב חד ודוקר בעת הנשימה, המתחזק בעת התעטשות, שיעול ותנועה.

תופעות נוספות: חום וצמרמורת.

טיפול: פרצטמול ואיבופרופן מקלים על האב.

10. סרטן הריאות – חולי סרטן הריאות סובלים לעיתים קרובות מכאבים בחזה.

אופי הכאב: ממוקד באיזור הגידול. הכאב בחזה מחריף בעת נשימה עמוקה, שיעול וצחוק.

תופעות נוספות: שיעול, ליחה דמית, קוצר נשימה.

11. יתר לחץ דם ריאתי – מצב הנגרם ע"י לחץ מוגבר בעורקי הריאות.

אופי הכאב: לעיתים החולים חווים כאבים בחזה, בעיקר בעת מאמץ.

תופעות נוספות: קוצר נשימה

כאבים בחזה מסיבות גסטרולוגיות

12. מחלת ההחזר הוושטי (רפלוקס) – מחלת עיכול כרונית בה חומצת הקיבה ולעיתים תוכן הקיבה עולה בחזרה אל הוושט. רוב האנשים הבריאים חווים לעיתים רפלוקס וצרבת, אך כשזה קורה לפחות פעמיים בשבוע, יש לחשוד בקיומה של מחלת ההחזר הוושטי.

אופי הכאב: נחווה כתחושת צריבה או סחיטה מאחורי עצם החזה (מפתח הלב). הכאב עשוי להקרין לגב, לצוואר, ללסת ולזרועות.

טיפול: נוגד חומצה לרוב מעביר את הכאב. לרוב ניתן לחיות כרגיל בעזרת תרופות ללא מרשם. במקרים מסוימים נדרשות תרופות מרשם או אפילו ניתוח להפחתת הסימפטומים.

13. דלקת הוושט (אסופגיטיס) - דלקת או נפיחות בבית הבליעה. לעיתים נגרמת כתוצאה מטיפולי כימותרפיה לסרטן.

אופי הכאב: כאב עיקש בחזה, בדרך כלל נמשך מעל לשעה, מעין תחושת לחץ או סחיטה של החזה. הכאב עשוי להקרין על הכתפיים, הזרועות, הצוואר, הלסת והאזור שבין השכמות.

טיפול: נוגד חומצה לרוב מעביר את הכאב.

תופעות נוספות: צרבת, אי נוחות בבטן העליונה, בחילה, נפיחות ומלאות.

14. קרע בוושט – קרע ספונטני בוושט הוא תופעה נדירה, המיוחסת ללחץ תוך ושטי פתאומי כתוצאה ממאמץ או הקאה. כיום, רוב המקרים של קרע בוושט נגרמים על ידי מכשור רפואי.

אופי הכאב: החולים עלולים לסבול מכאב מאחורי עצם החזה (מפתח הלב).

תופעות נוספות: הקרע גורם למצב קשה מאוד. אם הוא לא מאובחן ומטופל מיידית, הסיכון למוות גבוה.

15. הפרעה בתנועת הוושט – מעבר יעיל של מזון מהפה אל הבטן, דרך הוושט, דורש תנועתיות רציפה ומתואמת. הפרעה בתהליך מורכב זה גורמת לאי נוחות בעת הבליעה ולכאבים בחזה. אבחון ההפרעה מסובך ומצריך שלילה מוקדמת של גורמים אחרים כמו דלקת או סרטן הוושט.

אופי הכאב: כאב בחזה בזמן בליעה.

תופעות נוספות: אי נוחות בעת הבליעה.

 כאבים בחזה מסיבות מוסקולוסקלטליות (שריר ושלד)

16. כאבים בקיר החזה – בחלק גדול מהמקרים, כאבים בחזה נובעים ממצבים שונים של שריר-שלד, אותם ניתן לסווג כתסמונת כאבי שרירים מבודדים בחזה. מבחינים בין תסמונת כאבים בקיר החזה לתסמונת כאבי הצלעות התחתונות.

במקרים מסוימים כאבי קיר החזה קשורים למצב שגרוני כמו פיברומיאלגיה (הנפוץ ביותר) ודלקת מפרקים שגרונית.

אופי הכאב: תסמונת כאבי הצלעות מתאפיין בכאבים בחלקו התחתון של החזה או הבטן העליונה ובנקודה רכה בקצה התחתון של בית החזה, שכאשר לוחצים עליה הכאב מכפיל את עצמו.

כאבים בחזה מסיבות פסיכיאטריות

17. הפרעת פאניקה - הפרעה חרדתית המתאפיינת בהתקפים פתאומיים של פחד או מצוקה קיצוניים. חוקרים משערים שרבע מהחולים הפונים לטיפול בכאבים בחזה, סובלים מהפרעת פאניקה. למרות זאת, במקרים רבים היא איננה מאובחנת, מה שמביא את אותם הפונים לחוות התקפים נוספים המלווים בכאבי חזה ולפקוד שוב ושוב את מרכזי החירום. אך בנוסף, חולים אלה נמצאים בסיכון גבוה למחלות לב, לכן תמיד יש לבדוק מחדש את מקור הכאב.

אופי הכאב: כאבים בחזה.

תופעות נוספות: דופק מהיר, רעד, הזעה, קוצר נשימה, קהות חושים.

טיפול: ניתן לשפר את איכות חיי החולים בעזרת טיפול פסיכותרפי ותרופתי.

סיבות אחרות לכאבים בחזה ותחושת לחץ בחזה

18. כאבי חזה כתוצאה מחשיפה לחומרים – סמים בלתי חוקיים משפיעים לרעה על הלב, ועלולים לגרום להפרעות קצב ואף להתקף לב. הנפוץ שבהם הוא קוקאין, ואחריו מריחואנה, והרואין.

19. שלבקת חוגרת – מחלת פריחה הנגרמת על אותו הנגיף הגורם לאבעבועות רוח. הנגיף עלול להישאר רדום במערכת העצבים במשך שנים רבות לפני שהוא מתפרץ כשלבקת חוגרת. אחד התסמינים שלה הוא כאבים בחזה.

אופי הכאב: כאבים בחזה, לפעמים עוד לפני שהפריחה מתחילה, מה שמקשה על האבחנה.

תופעות נוספות: פריחה אדומה צורבת וכואבת על העור, לרוב פס של שלפוחיות בצד אחד של הגוף, בעיקר בפלג הגוף העליון, בצוואר ובפנים.

טיפול: ברוב המקרים המחלה עוברת תוך 2-3 שבועות.

לקביעת תור