מדוע דום נשימה בשינה מעלה את הסיכון למוות פתאומי מדום לב | המרכז הישראלי לרפואת הלב - קרדיו-טים

מדוע דום נשימה בשינה מעלה את הסיכון למוות פתאומי מדום לב

דום נשימה חסימתי בשינה הוא תופעה מוכרת המשפיעה על מיליונים של אנשים ברחבי העולם וגורמת לבעיות רפואיות רבות. אחת מהן, בעיה נפוצה שרבים אינם מודעים לה, היא דום לב פתאומי. במאמר זה אנו נתעמק בקשר בין דום נשימה בשינה למקרים של דום לב בשינה, נבחן את ההשלכות ונבין כיצד תוכלו להגן על עצמכם ככל האפשר ממקרים של מוות בשינה. 

מה זה דום נשימה בשינה?

כאמור, דום נשימה בשינה או הפרעת נשימה חסימתית בשינה, כפי שקוראים לה רופאים, היא תופעה שבה מי שסובל ממנה יחווה הפסקות נשימה במהלך השינה הנגרמות מחסימות שונות בדרכי הנשימה העליונות. 

מקרה של דום נשימה בשינה ייחשב ככזה כאשר הוא כולל הפסקת נשימה בת 10 שניות ומעלה, לפחות 5 פעמים בשעה במהלך השינה. למקרים כאלה יש פוטנציאל נזק רב והם יכולים לגרום  לדום לב בשינה ואף למוות בשינה. מחקרים מראים שלגברים יש פוטנציאל גבוה יותר לחוות דום לב נשימתי מאשר לנשים, אך באופן כללי כל אדם, בין אם גבר או אישה, שלא מצליחים לנשום טוב בשינה וחווים דום נשימה בשינה נחשפים לעוד סיכונים כמו עלייה בלחץ דם, התפתחות של מחלות לב והגדלת הסיכוי לאירוע מוחי. 

חוקרים משערים שדום נשימה בשינה גורם להפרעה בקצב הלב, ממנה החולה עשוי למות כתוצאה מדום לב פתאומי. דום נשימה בשינה גורם למצבים כמו הפחתת רמות החמצן, הפעלת תגובת הלחץ "הילחם או ברח" או יצירת לחץ בחזה הסוגר על דרכי הנשימה העליונות ובאופן אוטומטי מוחץ את הלב". המצבים הללו עלולים לגרום לשינויים מזיקים בעורקים.

דום לב בשינה תסמינים וסימפטומים

לפי המכון הלאומי האמריקני לבריאות הלב, הריאות והדם (NHLBI), כ-12 מיליון אמריקאים סובלים מדום נשימה בשינה, על אף שרבים מהם לא אובחנו.

אנשים הסובלים מדום נשימה בשינה, נוטים להתעורר עם כאבי ראש ואף להירדם בפתאומיות באמצע היום. מלבד התסמינים הללו, הם חשופים גם לסיכון גבוה למוות פתאומי.  אצל החולים הללו, המוות הפתאומי לא נובע מהתקף לב, אלא מקצב לב לא תקין.

התסמינים לדום נשימה בשינה כוללים:

  • נחירה קולנית
  • הפסקת נשימה במהלך שינה
  • ישנוניות יתר במהלך היום
  • עייפות כרונית
  • הירדמות בנהיגה
  • התעוררות כתוצאה מקוצר נשימה
  • התעוררות תכופה לשירותים ללא סיבה נראית לעין
  • כאבים בחזה במהלך השינה

במידה ואתם סובלים מאחד או יותר מהתסמינים הללו, חשוב מאוד לגשת ולשוחח עם הרופא שלכם. ייתכן שהוא ייתן לכם הפנייה למומחה לרפואת שינה.

איך מאבחנים דום נשימה בשינה?

דום נשימה בשינה או דום לב נשימתי ניתן לאבחן רק כשהמטופל במצב שינה. לכן, הבדיקה מתבצעת במעבדת שינה שבוחנת את מספר הפעמים בהן מתבצעת הפסקת נשימה תוך כדי שהמטופל ישן, וכן את רמות החמצן בדם המטופל, לחץ הדם שלו ופרמטרים נוספים שעוזרים למעבדה לקבוע את חומרת ההפרעה. לפי מספר הפסקות הנשימה בשינה ניתן לקבוע האם מדובר במצב קל או חמור כאשר עד 4 הפסקות מדובר במצב נורמלי, אך כאשר מספר הפסקות הנשימה הולך וגדל, ההפרעה נחשבת חמורה יותר ודורשת התערבות מהירה יותר. 

אם אתם חוששים שאתם או אחד מבני המשפחה חווים דום נשימה בשינה, חשוב מאוד ללכת להיבדק. דום נשימה בשינה יכול לגרום לבעיות לב נוספות ואף פוגע בתפקוד היומיומי שלכם. הרופא עשוי להציע לכם לעבור הערכת שינה במעבדה.

טיפול בדום נשימה בשינה יעיל לא רק לצמצום הסיכון לאירוע לב מסכן חיים, אלא הוא מסייע גם לשינה ולהרגשה טובה יותר, בכל המובנים.

מה מראה המחקר בתחום דום נשימה בשינה?

"זיהוי מוקדם ופנייה לטיפול בדום נשימה בשינה, הוא המפתח", אומרת ד"ר מהרה. "מחקרים עכשוויים מראים שמצבי קיצון שלא טופלו, של דום נשימה חסימתי חמור, גורמים למקרי מוות רבים יותר, גם אם מחשיבים גורמי סיכון נוספים כמו השמנת יתר."

במחקר שארך 5 שנים ועקב אחרי כמעט 11,000 איש, לנבדקים עם דום נשימה חסימתי היה סיכון גבוה יותר למות מדום לב פתאומי. מבין הנבדקים, בני 60 ומעלה שסבלו מדום נשימה בינוני עד חמור (20 הפסקות נשימה בשעה) היו בסיכון הגבוה ביותר למוות.

כאשר רמות רווית החמצן בגופם ירדו מתחת ל78% - מה שמנע זרימת אוויר לריאות, הסיכון שלהם לדום לב גדל ב80%.

"בנוסף, קבוצת המחקר שלנו הראתה שלאנשים עם דום נשימה חסימתי חמור יש סיכון גדול פי שניים עד ארבעה להפרעה בקצב הלב, לעומת אנשים ללא דום נשימה בשינה" מציינת ד"ר מהרה.

מחקרים אחרים מצאו כי לחולי לב הסובלים מדום נשימה חסימתי יש סיכוי גדול פי 2.5 למות מדום לב פתאומי בין חצות לשעה 6.00 בבוקר.

מה לעשות אם עולה חשד לדום נשימה?

אם אתם חוששים שאתם או אחד מבני המשפחה חווים דום נשימה בשינה, חשוב מאוד ללכת ולהיבדק. דום נשימה בשנה יכול לגרום לבעיות לב נוספות ואף פוגם בתפקוד היומיומי שלכם. הרופא עשוי להציע לכם לעבור הערכת שינה במעבדה.

"טיפול בדום נשימה בשינה יעיל לא רק לצמצום הסיכון לאירוע לב מסכן חיים", אומר ד"ר וילקוף, "הוא מסייע גם לשינה טובה יותר ולהרגשה טובה יותר, בכל המובנים."

מקור:

צוות הלב וכלי הדם / המרכז הרפואי האקדמי קליבלנד קליניק

איך מטפלים בדום נשימה בשינה?

הטיפול המתאים ביותר למקרים של דום נשימה בשינה תלוי בחומרת המצב של המטופל. במקרים קלים ובינוניים ההמלצה הרווחת שעוזרת כמעט לכולם היא לנסות לרדת במשקל וכן לשנות את תנוחות השינה. 

במקרים החמורים יותר, הטיפול מתבצע באמצעות מכשיר מיוחד שמזרים חמצן דרך צינור אל תוך מסיכה ששמים על האף והפה כאשר הולכים לישון. אם אתם מתקשים לישון עם מסיכה על הפנים בלילה, ניתן לנסות גם אפשרות של התקן אוראלי שעוזר לפתוח את דרכי הנשימה בשינה ונעשה אצל רופאי שיניים.

זיהוי מוקדם ופנייה לטיפול בדום נשימה בשינה, הוא המפתח. מחקרים עכשוויים מראים שמצבי קיצון של דום לב בשינה,  שלא טופלו, גורמים למקרי מוות רבים יותר, גם אם מחשיבים גורמי סיכון נוספים כמו השמנת יתר.

במחקר שארך 5 שנים ועקב אחרי כמעט 11,000 איש, לנבדקים עם דום נשימה חסימתי היה סיכון גבוה יותר למקרי מוות בשינה. מבין הנבדקים, בני 60 ומעלה שסבלו מדום נשימה בינוני עד חמור (20 הפסקות נשימה בשעה) היו בסיכון הגבוה ביותר למוות. כאשר רמות רווית החמצן בגופם ירדו מתחת ל78% - נמנעה זרימת אוויר לריאות והסיכון שלהם לדום לב גדל ב80%.

בנוסף, קבוצת המחקר שלנו הראתה שלאנשים עם דום נשימה חסימתי חמור יש סיכון גדול פי שניים עד ארבעה להפרעה בקצב הלב, לעומת אנשים ללא דום נשימה בשינה.

מחקרים אחרים מצאו כי לחולי לב הסובלים מדום נשימה חסימתי יש סיכוי גדול פי 2.5 למות מדום לב נשימתי בין חצות לשעה 6.00 בבוקר.

לסיכום, אם אתם מוצאים את עצמכם מודאגים לגבי דום נשימה בשינה, אנחנו בקרדיו-טים מציעים לכם את שירותי האבחון והטיפול המתקדמים ביותר למחלות לב. ככל שתכירו טוב יותר את הסיכונים הקשורים לדום לב בשינה ומחלות לב שונות, תוכלו להרוויח גילוי מוקדם ויעיל, ולנו רק יישאר לעזור לכם להבטיח את רווחתכם ולשמור על בריאותכם. צרו איתנו קשר עכשיו כדי לשמוע עוד על איך הצוות שלנו יוכל לעזור לכם לטפל ואפילו להימנע מבעיות לב שונות. 

שאלות ותשובות 

איך יודעים אם יש דום נשימה בשינה?

זיהוי עצמי של דום נשימה בשינה יכול להיות די מאתגר משום שהוא קורה רק בשינה, זמן בו אתם לא ממש בהכרה או מבינים מה אתם מרגישים ישר כשזה קורה. אבל ניתן להבחין בכמה סימנים שיכולים להצביע על דום נשימה בשינה כמו: נחירות חזקות, הפסקות נשימה תכופות, תחושת עייפות קיצונית במהלך היום ואפילו ישנוניות והירדמות במצבים סטטיים. אם אתם או בני משפחתכם חווים במשך תקופה את הסימפטומים האלו, כדאי לגשת לבדיקה בהקדם. 

האם דום נשימה בשינה מסוכן?

כן. דום נשימה בשינה אכן יכול להיות מסוכן והרבה פעמים מוביל לכשלים לבביים ולמקרים של מוות בשינה. הדבר מוביל להפרעות בקצב הלב וסיבוכים קרדיולוגים שעלולים לגרום גם למקרים של דום לב בשינה. גילוי מוקדם וטיפול מתאים יכולים לעזור משמעותית להפחית את הסיכונים האלה וגם לשפר את הבריאות באופן כללי.

איך מרגיש דום נשימה בשינה?

מי שחווה דום נשימה בשינה עלול להרגיש מותש במהלך היום, עם הירדמות ספונטנית במצבים סטטיים כמו נהיגה. כמו כן, דום נשימה בשינה עלול לגרום ליקיצות תכופות עקב קוצר נשימה, כלומר יקיצות רבות במהלך הלילה ובמקרים מסוימים גם כאבים בחזה במהלך השינה. אם אתם מרגישים את התסמינים האלה, חשוב מאוד שתפנו לרופא בהקדם. 

לקביעת תור