דוקטור, מה הסיכוי שלי לקבל התקף לב? | המרכז הישראלי לרפואת הלב - קרדיו-טים

דוקטור, מה הסיכוי שלי לקבל התקף לב?

מניעה ראשונית של מחלה כלשהי מחייבת איבחון המחלה בשלביה הראשונים טרם התפתחות תסמיני חולי. אבחון ראשוני מאפשר טיפול מוקדם המונע התפתחות המחלה וסיבוכיה.

טרשת העורקים הגורמת להתקפי לב הינה מחלת היעד הסופית של הגורמים הגנטים וגורמי סיכון רבים הנירכשים במהלך החיים. התהליך הטרשתי בעורקים הכליליים המזינים את שריר הלב מתחילה כבר בעשור השני לחיים ומהירות התקדמותה תלויה בגורמי סיכון אלו. בשלביה הראשונים מוגבלת המחלה לדופן כלי הדם מבלי שתצר באופן משמעותי את חללו ולכן היא איננה מפריעה לזרימת הדם ואיננה גורמת לסימנים או תחושות חולי.

רבדים טרשתיים בלתי חסימתיים עלולים להיסדק או להיקרע כתוצאה מתהליך דלקתי ולגרום לחסימה פתאומית של חלל הכלי: תהליך זה אחראי לאוטם חריף בשריר הלב או למוות פתאומי.

איבחון המחלה בשלביה הראשונים הינו צעד הכרחי לטיפול המיועד למנוע ארועים אלו.   

בדיקת CT של הלב מאפשרת כימות הטרשת והערכת חומרתה כבר בשלביה הראשונים. נוכחות וכימות הטרשת מבוטאת במדד הניקרא: TOTAL CALCIUM SCORE. מדד זה משקף את סך הטרשת בעורקים הכליליים ומהווה את המרכיב החשוב ביותר בהערכת הסיכון האינדיבידואלית.

ה MESA RISC SCORE הינו סרגל חישוב חדשני בעזרתו ניתן להעריך את הסיכון האינדיבידואלי ללקות בארוע לבבי ב10 שנים הבאות. הוא פותח ע"י חוקרים בארה"ב ומבוסס על מחקר ה MESA שהוכיח את עליונות מידרג הסידן על פני גורמי הסיכון האחרים וסרגלי החישוב המקובלים כיום להערכת הסיכון. חישוב הסיכון מבוסס על גיל, מיגדר, נוכחות או העדר: סיפור משפחתי של בן משפחה מדרגה ראשונה שלקה בליבו, עישון, סכרת, רמת הכולסטרול בדם, רמת ה HDL ("הכולסטרול הטוב") , לחץ הדם , ונטילת תרופות נגד שומני דם או נגד יתר לחץ דם.

הבדיקה מסייעת לרופא המטפל ולניבדק בשאלות הבאות:

  1. האם קיימת טרשת בכלי הדם שלי ובאיזו כמות?
  2. האם אני נימצא בדרגת סכון מהחייבת טיפול תרופתי מניעתי להורדת רמת כולסטרול ?
  3. האם עלי ליטול אספירין למניעת ארוע?
  4. טופלתי בסטטינים (התרופה המתחייבת בהורדת רמת כולסטרול) ופיתחתי אי סבילות לקבוצת תרופות אלו: באיזו מידה אני חייב בהמשך נטילתן למרות תופעות הלוואי?
  5. אחד מבני משפחתי הקרובים עבר ארוע לבבי. עברתי לכן הערכת סיכון המבוססת על  בדיקות דם, ומבחן מאמץ  ואני מעונין בהערכת סיכון מדויקת יותר על פיה ניתן להעריך את הסיכון האינדיבידואלי שלי ללקות בארוע לב.

הבדיקה מכוונת לשיפור התווית הטיפול במניעה ראשונית ואיננה מיועדת לחולים עם מחלת לב ידועה לאחר אוטם, ניתוח מעקפים , צינתור עם השתלת תומכן, שבץ מוחי או מחלת כלי דם ידועה. כיום, אנו מציעים בדיקה זו במסגרת קרדיו-טים תוך שיתוך פעולה עם "אסותא" אשר הבינו את החשיבות הרבה בבדיקה זו והיכולת שלה למנוע את הארוע הלבבי הבא.

תוצאת הבדיקה מסייעת להעריך את  הסיכון האידיבידואלי ללקות בארוע לב בעוד השיטות המקובלות כיום לריבוד סיכון מתבססות על גורמי סיכון בלבד ומספקים הערכה קטגורית המדרגת את הסכון ל 4 קטגוריות.

הבדיקה איננה פולשנית היא נמשכת מספר דקות ואיננה כרוכה באי נוחות או בצורך בהזרקת חומר ניגוד. היא מתבצעת במכשיר CT   במינון קרינה נמוך ללא צורך בצום או הכנה כלשהי.

הבדיקה הינה חד פעמית ואיננה תלויה בגורמים משתנים, ואין צורך לשוב ולבצעה בשנים הקרובות.

היעוץ לקביעת הצורך בבדיקה, ביצוע הבדיקה , הדיון על תוצאותיה וההשלכות  הטיפוליות נעשים במהלך אותו הביקור.

לקביעת תור