אכילת אגוזי מלך מונעת מחלת לב, סרטן ודמנציה: אפילו חופן קטן ביום, ממריץ את חיידקי המעיים האנטי-דלקתיים | המרכז הישראלי לרפואת הלב - קרדיו-טים

אכילת אגוזי מלך מונעת מחלת לב, סרטן ודמנציה: אפילו חופן קטן ביום, ממריץ את חיידקי המעיים האנטי-דלקתיים

חופן של כ-60 גרם אגוזי מלך (כ-30 יחידות) ביום משפר את פעילות מערכת העיכול על ידי חיידקי מעיים ידידותיים, הקשורים גם להפחתת הסיכון לדלקת מפרקים, דיכאון והזדקנות העור.

האגוזים הטעימים עם המרקם המשובח זכו כבר מזמן לכינוי "סופר-פוד" אך האופן המדויק בו הם מועילים לבריאותנו נותר במשך שנים כתעלומה.

מחקר חדש שנעשה לאחרונה בעכברי מעבדה מצליח להסביר מדוע אגוזי מלך מקדמים את ההתרבות של חיידקי מעיים בעלי תכונות אנטי-דלקתיות.

 דלקות כרוניות נחשבות לגורם מרכזי למחלות לב, סרטן ודמנציה. חיידקי המעיים נמצאו קשורים גם הם למצבים בריאותיים רבים כמו הזדקנות, דלקות פרקים, דיכאון, סרטן וסוגים שונים של מחלות לב.

פרופ' לורי ביירלי, מומחית לפיזיולוגיה באוניברסיטת לואיזיאנה, אומרת: "בריאות המעיים קשורה קשר ישיר לבריאות הכללית של שאר חלקי הגוף. המחקר שלנו מראה שהשינוי שקורה במעיים אחרי אכילת אגוזי המלך עוזר להסביר את שאר היתרונות הבריאותיים שלהם לבריאות הלב, המוח ועוד."

 
אגוזי מלך שומרים על גיוון

פרופ' ביירלי מסבירה שאגוזי מלך פועלים בקיבה כפרביוטיקה. זאת אומרת, שהם מזינים את החיידקים הטובים השומרים על מערכת עיכול בריאה.

המחקר מצא כי דיאטה הכוללת אגוזי מלך מגדילה משמעותית את המגוון של חיידקים במעי. פרופ' ביירלי מוסיפה: "בריאות מערכת העיכול היא תחום מחקר חדש, אך אנו משערים שגיוון גדול בחיידקי המעיים קשור לשיפור הבריאות הכללית, בעוד שגיוון מועט קשור להשמנת יתר ומחלות מעי דלקתיות.

 
מהלך המחקר ותוצאותיו

עכברי המעבדה חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות. במשך עשרה שבועות, קבוצה אחת קיבלה מזון שכלל אגוזים בכמות התואמת ל-60 גרם אצל בני אדם, והקבוצה השנייה קיבלה כמות דומה של מזון אחר, באותו ערך קלורי.

העכברים שניזונו מתפריט עשיר באגוזים הראו עליה בחיידקים טובים כמו לקטובצילוס, רוסבוריאה ורומינוקוקוס.

"אגוזי מלך הם האגוז היחיד המכיל כמות משמעותית של אומגה 3, פרוטאין וסיבים תזונתיים", אומרת פרופ' ביירלי, "אך נדרשים מחקרים נוספים שיעזרו לנו להבין כיצד הממצאים האלה משפיעים על בני אדם".

"אגוזי מלך עשירים מאוד בחומצות שומן אומגה 3, פיטוכימיקלים (חומרים טבעיים המצויים בצמחים) ונוגדי חמצון. זה הופך אותם לייחודיים בהשוואה למזונות אחרים", היא מוסיפה.

"אכילת אגוזי מלך קשורה ליתרונות בריאותיים שאחד מהם הוא הפחתת הסיכון למחלות לב וסרטן.

מספר מחקרים אפידמיולוגיים (חקר מגפות באוכלוסיה) מצאו קשר בין אכילת אגוזים לבין חיים ארוכים ובריאים יותר. עם זאת, הרפואה עדיין לא הצליחה לזהות את המנגנון המקנה לאגוזים את היתרונות הללו".

"מחקרים הצביעו על יתרונות ספציפיים לצריכת אגוזים: הפחתת הסיכון למחלות לב בבני אדם, האטת הצמיחה של גידול סרטני בעכברים, ושמירה על בריאות המוח במהלך ההזדקנות.

"לסיכום, ניתן לראות שאגוזים גורמים לשינוי ממשי באוכלוסיית החיידקים המצויים במעי הגס היורד. אנו משערים שלשינויים אלה יש השפעות פיזיולוגיות שדורשות חקירה נוספת."

 
אגוזי מלך ופוריות הגבר

ממחקר חדש שפורסם לאחרונה עולה יתרון חשוב נוסף לצריכת אגוזי מלך: גברים הסובלים מבעיות פריון ומתקשים להביא ילדים לעולם יכולים לשפר את הפוריות באמצעות אכילת אגוזי מלך.

החוקרים מסבירים שתזונה עשירה באגוזים עשויה לשפר את איכות הזרע.

המחקר, שנערך באוניברסיטת דלאוור, מצא כי אכילת אגוזים מפחיתה את תהליך החמצון של מולקולות שומן, שלעיתים פוגע בתאי הזרע. ממברנות הזרע מורכבות בעיקר מחומצות שומן רב-בלתי רוויות, אשר תהליך החמצון גורם להן נזק.

אגוזי מלך הם אגוז העץ היחיד המכיל כמויות משמעותית של חומצות שומן אלו. לכן ניתן לומר שהצריכה שלהם חשובה במיוחד לחידוש תאי זרע.

כמות של 100 גרם אגוזי מלך מכילה 64 גרם שומן בסך הכל. מתוכם 46 גרם (!) הן חומצות שומן רב-בלתי רוויות החשובות לבניית תאי הזרע.

 

מקור:

קלאודיה טאנר, דיילי מייל און-ליין

לקביעת תור